Geplaatst op: 11-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

NS vraagt reizigers om zich aan te melden

Test bij populaire bestemming voor dagjesmensen: Zandvoort

NS vraagt reizigers om zich aan te melden
Afgelopen zomer was het regelmatig te druk in de trein naar Zandvoort.

Vooraf aan NS even doorgeven welke treinverbinding je neemt, dat wil het spoorbedrijf graag. Het is nog vrijblijvend. In de NS-app zit de aanmeldservice ingebouwd. Ruim 200.000 keer is het systeem door een proef getest op het populaire traject voor dagjesmensen, Amsterdam - Zandvoort. Bij Zandvoort was het in de zomer van 2020 vaak té druk in de trein.

"Door de gedeeltelijke lockdown vervoeren we natuurlijk minder reizigers dan gebruikelijk”, vertelt Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. "Toch weten we uit onderzoek dat er nu reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, terwijl reizen met de trein op een veilige en comfortabele manier kan”. Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen. 

Voorspelling verbeterd

De afgelopen weken heeft NS de voorspelling voor drukte in treinen verbeterd en aangepast op de coronasituatie. Met de input van reizigers via de aanmeldservice wordt de voorspelling nog nauwkeuriger. "Voor elke reis die je aanmeldt, kunnen we bij je volgende reis weer een betere voorspelling doen. En je helpt er ook andere reizigers mee”, aldus Smit. NS hoopt daarom dat zoveel mogelijk reizigers Treinwijzer gaan gebruiken.

200.000 keer getest

NS vraagt reizigers al langer hun reis aan te melden als proef met een beperkte groep reizigers op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen. Daardoor is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. Op basis van ervaringen en feedback van reizigers is de Treinwijzer ontwikkeld. Reizigers zijn niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken.
Trefwoorden: trein, drukte, corona, druktemeter

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.