Geplaatst op: 12-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Over het algemeen heeft de vrijetijdssector een redelijk derde kwartaal achter de rug. Dat blijkt uit de conjunctuurenquete van het CBS waaruit NRIT de logiesverstrekking, eet- en drinkgelegenheden, reisorganisatie en sport en recreatie analyseerde. De meeste ondernemers melden een gelijkblijvende of toegenomen omzet. Eenderde van de ondernemers zag de omzet teruglopen. Opvallend is het relatief positieve sentiment over 2021 en de investeringsbereidheid.

Over het derde kwartaal zijn logiesverstrekkers het meest positief. Van het meldt 55% een toegenomen omzet. Opvallend genoeg is dat ook bij de reisbedrijven (53%) maar natuurlijk wel vanuit een absoluut dieptepunt. 

Negatief over omzet in vierde kwartaal

Voor de komende drie maanden zijn de ondernemers een stuk negatiever. Daar verwacht een ruime meerderheid (62% tot 85%) dat de omzet zal afnemen. En dat terwijl de enquete begin oktober is afgenomen, nog voor de strengere maatregelen. Grootste belemmering is onvoldoende vraag. Daarover zijn vooral reisbureau’s negatief. In de logiesverstrekking en sport en recreatie speelt dat in mindere mate. 

Van alle bedrijven meldt de helft een verslechterde winstgevendheid in de afgelopen drie maanden, een kwart ziet een gelijkblijvende winstgevendheid en een kwart zag een hogere winst. Natuurlijk wel steeds vanaf een lage basis in het tweede kwartaal. 

Positief gestemd over 2021

Voor 2021 verwacht een krappe tot ruim meerderheid van de ondernemers (38% tot 84%) dat de omzet zal toenemen, natuurlijk wel vanaf een veel lagere basis. Het meest positief zijn reisbedrijven. Van hen verwacht 84% in 2021 een hogere omzet te kunnen behalen dan in 2019. Gevolgd door sport en recreatie (58%), eet- en drinkgelegenheden (44%) en logiesverstrekking (38%).

Tabel 1: Verwachtingen en sentimenten van ondernemers in de vrijetijdssector, 4e kwartaal 2020, in %
Bron: CBS
NB: Veldwerk begin oktober uitgevoerd 

Bedrijven blijven investeren

Dit jaar zijn de investeringen in de sector sterk teruggevallen. Een ruime meerderheid (50% tot 71%) van de bedrijven meldt in 2020 afnemende investeringen. Opvallend is dat juist in 2021 vrijetijdsbedrijven blijven investeren. Tussen de 40% en 60% van de bedrijven meldt gelijkblijvende investeringen. Een kwart ziet de investeringen juist toenemen. 
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82435NED/table?dl=45280
Trefwoorden: omzet, ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.