Geplaatst op: 12-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Over het algemeen heeft de vrijetijdssector een redelijk derde kwartaal achter de rug. Dat blijkt uit de conjunctuurenquete van het CBS waaruit NRIT de logiesverstrekking, eet- en drinkgelegenheden, reisorganisatie en sport en recreatie analyseerde. De meeste ondernemers melden een gelijkblijvende of toegenomen omzet. Eenderde van de ondernemers zag de omzet teruglopen. Opvallend is het relatief positieve sentiment over 2021 en de investeringsbereidheid.

Over het derde kwartaal zijn logiesverstrekkers het meest positief. Van het meldt 55% een toegenomen omzet. Opvallend genoeg is dat ook bij de reisbedrijven (53%) maar natuurlijk wel vanuit een absoluut dieptepunt. 

Negatief over omzet in vierde kwartaal

Voor de komende drie maanden zijn de ondernemers een stuk negatiever. Daar verwacht een ruime meerderheid (62% tot 85%) dat de omzet zal afnemen. En dat terwijl de enquete begin oktober is afgenomen, nog voor de strengere maatregelen. Grootste belemmering is onvoldoende vraag. Daarover zijn vooral reisbureau’s negatief. In de logiesverstrekking en sport en recreatie speelt dat in mindere mate. 

Van alle bedrijven meldt de helft een verslechterde winstgevendheid in de afgelopen drie maanden, een kwart ziet een gelijkblijvende winstgevendheid en een kwart zag een hogere winst. Natuurlijk wel steeds vanaf een lage basis in het tweede kwartaal. 

Positief gestemd over 2021

Voor 2021 verwacht een krappe tot ruim meerderheid van de ondernemers (38% tot 84%) dat de omzet zal toenemen, natuurlijk wel vanaf een veel lagere basis. Het meest positief zijn reisbedrijven. Van hen verwacht 84% in 2021 een hogere omzet te kunnen behalen dan in 2019. Gevolgd door sport en recreatie (58%), eet- en drinkgelegenheden (44%) en logiesverstrekking (38%).

Tabel 1: Verwachtingen en sentimenten van ondernemers in de vrijetijdssector, 4e kwartaal 2020, in %
Bron: CBS
NB: Veldwerk begin oktober uitgevoerd 

Bedrijven blijven investeren

Dit jaar zijn de investeringen in de sector sterk teruggevallen. Een ruime meerderheid (50% tot 71%) van de bedrijven meldt in 2020 afnemende investeringen. Opvallend is dat juist in 2021 vrijetijdsbedrijven blijven investeren. Tussen de 40% en 60% van de bedrijven meldt gelijkblijvende investeringen. Een kwart ziet de investeringen juist toenemen. 
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82435NED/table?dl=45280
Trefwoorden: omzet, ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.