Sunweb blaast overname Corendon af
Sunweb heeft de overname van Corendon afgeblazen. Opmerkelijk want eind oktober gaf de ACM juist toestemming voor de overname. Corendon is niet blij met dit besluit en vecht het voor de rechter aan.
Op 3 juni 2019 kondigde Sunweb de overname aan van de touroperator-activiteiten van Corendon in Nederland en België, de backoffice in Turkije en Corendon Dutch Airlines. De overname zou worden gedaan door de Zweedse investeerder Triton die al eigenaar was van Sunweb. Aangezien het twee grote partijen op de reismarkt betreft moesten zowel de Nederlandse als de Belgische autoriteiten onderzoek doen naar de marktverhoudingen na de overname. Die toestemming kwam er na een jaar maar toen zaten we middenin de coronacrisis. Sunweb heeft laten weten dat ze de overname niet zal voortzetten omdat er voor de zogenaamde "long stop date” niet kon worden voldaan aan de eisen om de transactie af te ronden.
Corendon vecht besluit aan
"We betreuren het om deze aankondiging te doen, aangezien Sunweb Group aanzienlijke tijd en middelen heeft geïnvesteerd om deze transactie mogelijk te maken. Omdat er voor de long stop date niet aan de eisen is voldaan van de koop- en verkoopovereenkomst, hebben we de transactie beëindigd", aldus Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb Group. Volgens Corendon-directeur Steven van der Heijden is met de toestemming van de autoriteiten de overname definitief geworden: "Dit is een typische actie van een investeringsmaatschappij die in coronatijd geen zin meer heeft in zo'n overname.”
Sunweb blij met huidige light businessmodel
Dat Sunweb met dit nieuws naar buiten komt, heeft te maken met het feit dat de verkopers van Corendon dit besluit hebben aangevochten en daarmee in de openbaarheid komt. Opmerkelijk is dat Sunweb nu schijnbaar heel erg blij is dat het geen vliegtuigen of hotels bezit, eerder een incentive om Corendon over te nemen: "Sunweb Group is getroffen door de COVID-19-crisis, maar heeft het voordeel een mix van zon- en skivakanties aan te bieden en dit met een asset light businessmodel, en lage vaste kosten, omdat het geen vliegtuigen of hotels bezit en haar pakketten rechtstreeks online verkoopt aan de consument”, stelt het bedrijf in een verklaring."Deze karakteristieken, in combinatie met sterke partnerships en blijvende steun van haar aandeelhouders en kredietverstrekkers, zorgen ervoor dat Sunweb Group sterk staat ondanks de moeilijke marktomstandigheden.” Mattijs ten Brink: "Als organisatie zullen we de huidige periode gebruiken om onze digitale agenda verder te versnellen. Ik ben verheugd dat onze kredietverstrekkers en aandeelhouders achter ons staan om ons door deze crisis te helpen, zelfs nu de COVID-19-crisis vermoedelijk zal voortduren".
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, overnames, touroperators, corona, crisis