Geplaatst op: 13-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tweede coronagolf heeft grote impact op vakantieplannen 2021

Tweede coronagolf heeft grote impact op vakantieplannen 2021
Foto: NBTC
Ook in 2021 heeft de coronacrisis een grote impact op de vakantieplannen van Nederlanders, Duitsers, Belgen en Engelsen. Driekwart verwacht dat corona een impact heeft op de vakantieplannen. Zes op de tien ondervraagden geeft aan volgend jaar minder op vakantie te gaan. Nederlanders zijn positiever gaan denken over de vakantiebestemming Nederland. Bijna de helft is daar positiever over en overweegt ook in 2021 in eigen land op vakantie te gaan. Dat blijkt uit de vijfde meting van de internationale Vakantiemonitor van NBTC. Dat is een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. 

"Het besef dat de coronacrisis ook in 2021 impact gaat hebben op vakantieplannen groeit. De resultaten laten zien dat mensen wat meer terughoudend en voorzichtiger worden als het om de vakantieplannen voor 2021 gaat. De introductie van een vaccin moet uitwijzen in hoeverre het daadwerkelijke vakantiegedrag op langere termijn verandert, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. "Als gevolg van de (noodgedwongen) keuze voor een vakantie in eigen land, zijn Nederlanders positiever geworden over Nederland als vakantiebestemming. Bijna 45 procent is positiever gaan denken over een vakantie in eigen land en overweegt ook in 2021 op vakantie te gaan in Nederland.” 

Minder vakantieplannen

De corona uitbraak krijgt steeds meer van invloed op de keuze van de vakantiebestemming voor 2021. Voor alle landen geldt dat drie kwart van de mensen verwacht dat de keuze voor hun vakantiebestemming ook volgend jaar wordt beïnvloed door de corona uitbraak. 

De tweede coronagolf zorgt op dit moment voor nog minder vakantieplannen van Nederlanders, Duitsers, Belgen en Britten. Zes op de tien ondervraagden geeft aan volgend jaar minder vaak op vakantie te gaan. Met name Nederlanders en Belgen zijn nog voorzichtiger en terughoudender geworden in vergelijking met de vorige meting. Ook verwachten ze nog korter van te voren te gaan boeken.  

Jos Vranken: "De coronacrisis heeft dus een enorme impact op de vakantieplannen, ook op de langere termijn. We zijn benieuwd hoe dit zich daadwerkelijk gaat ontwikkelen wanneer de coronamaatregelen worden versoepeld en een vaccin breed beschikbaar komt. De geplande metingen in 2021 zullen uitwijzen of intenties zich vertalen naar feitelijk gedrag. Dat is geen uitgemaakte zaak.” 

Twee op de vijf Nederlanders positiever over vakantie in eigen land

De coronacrisis zorgt ervoor dat Nederlanders sneller een vakantie in eigen land overwegen dan voorheen. Ruim twee op de vijf Nederlanders is positiever gaan denken over een vakantie in Nederland. Daarnaast geeft een even grote groep aan Nederland als vakantieland te overwegen voor 2021. Van de groep mensen die positiever zijn gaan denken over Nederland als vakantieland overweegt zelfs drie op de vijf een vakantie in eigen land. 



Jos Vranken: "Een flink aantal Nederlanders heeft hun land op een andere manier leren kennen dit jaar vanwege de reisrestricties. Ons land kent veel onontdekte plekken die voor velen nog onbekend waren. Zodra de maatregelen daar ruimte voor bieden, zetten we met de ‘Hier moet je zijn’ voorlichtingscampagne nog volop in om Nederlanders verder te inspireren en om in de toekomst net wat vaker voor 'hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf.”
Topics:Vakanties
Trefwoorden: toerisme, vakanties, vakantieplannen

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...