Geplaatst op: 13-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tweede coronagolf heeft grote impact op vakantieplannen 2021

Tweede coronagolf heeft grote impact op vakantieplannen 2021
Foto: NBTC
Ook in 2021 heeft de coronacrisis een grote impact op de vakantieplannen van Nederlanders, Duitsers, Belgen en Engelsen. Driekwart verwacht dat corona een impact heeft op de vakantieplannen. Zes op de tien ondervraagden geeft aan volgend jaar minder op vakantie te gaan. Nederlanders zijn positiever gaan denken over de vakantiebestemming Nederland. Bijna de helft is daar positiever over en overweegt ook in 2021 in eigen land op vakantie te gaan. Dat blijkt uit de vijfde meting van de internationale Vakantiemonitor van NBTC. Dat is een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. 

"Het besef dat de coronacrisis ook in 2021 impact gaat hebben op vakantieplannen groeit. De resultaten laten zien dat mensen wat meer terughoudend en voorzichtiger worden als het om de vakantieplannen voor 2021 gaat. De introductie van een vaccin moet uitwijzen in hoeverre het daadwerkelijke vakantiegedrag op langere termijn verandert, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. "Als gevolg van de (noodgedwongen) keuze voor een vakantie in eigen land, zijn Nederlanders positiever geworden over Nederland als vakantiebestemming. Bijna 45 procent is positiever gaan denken over een vakantie in eigen land en overweegt ook in 2021 op vakantie te gaan in Nederland.” 

Minder vakantieplannen

De corona uitbraak krijgt steeds meer van invloed op de keuze van de vakantiebestemming voor 2021. Voor alle landen geldt dat drie kwart van de mensen verwacht dat de keuze voor hun vakantiebestemming ook volgend jaar wordt beïnvloed door de corona uitbraak. 

De tweede coronagolf zorgt op dit moment voor nog minder vakantieplannen van Nederlanders, Duitsers, Belgen en Britten. Zes op de tien ondervraagden geeft aan volgend jaar minder vaak op vakantie te gaan. Met name Nederlanders en Belgen zijn nog voorzichtiger en terughoudender geworden in vergelijking met de vorige meting. Ook verwachten ze nog korter van te voren te gaan boeken.  

Jos Vranken: "De coronacrisis heeft dus een enorme impact op de vakantieplannen, ook op de langere termijn. We zijn benieuwd hoe dit zich daadwerkelijk gaat ontwikkelen wanneer de coronamaatregelen worden versoepeld en een vaccin breed beschikbaar komt. De geplande metingen in 2021 zullen uitwijzen of intenties zich vertalen naar feitelijk gedrag. Dat is geen uitgemaakte zaak.” 

Twee op de vijf Nederlanders positiever over vakantie in eigen land

De coronacrisis zorgt ervoor dat Nederlanders sneller een vakantie in eigen land overwegen dan voorheen. Ruim twee op de vijf Nederlanders is positiever gaan denken over een vakantie in Nederland. Daarnaast geeft een even grote groep aan Nederland als vakantieland te overwegen voor 2021. Van de groep mensen die positiever zijn gaan denken over Nederland als vakantieland overweegt zelfs drie op de vijf een vakantie in eigen land. 



Jos Vranken: "Een flink aantal Nederlanders heeft hun land op een andere manier leren kennen dit jaar vanwege de reisrestricties. Ons land kent veel onontdekte plekken die voor velen nog onbekend waren. Zodra de maatregelen daar ruimte voor bieden, zetten we met de ‘Hier moet je zijn’ voorlichtingscampagne nog volop in om Nederlanders verder te inspireren en om in de toekomst net wat vaker voor 'hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf.”
Topics:Vakanties
Trefwoorden: toerisme, vakanties, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...