Geplaatst op: 23-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen. De van oorsprong Brabantse schilder Vincent Van Gogh staat daarbij centraal. Dat meldt het House of Leisure. De torens moeten jaarlijks 400 duizend bezoekers trekken.

Brabant is de geboorteprovincie van schilder Vincent Van Gogh.  Zo is VanGoghBrabant al jaren aan de weg aan het timmeren om de roots van de schilder bezoekbaar en beleefbaar te maken. 

Wat is het Van Gogh Homeland Experience?
De Van Gogh Homeland Experience bestaat uit een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park in Brabant dat zeven unieke vergezichten biedt op de geboortegrond – het Homeland – van Van Gogh. Het idee past bij de wens en behoefte om naast het Brabantbrede leisure aanbod een ‘derde park’ toe te voegen naast de twee grote parken, Efteling en Beekse Bergen van Libema.  

Het moeten zeven unieke torens worden met eigen specifieke kenmerken maar herkenbaar in gezamenlijkheid. 

Derde grote publiekstrekker

De ambitie om naast de Efteling en de Beekse Bergen een derde grote publiekstrekker in Brabant te realiseren, bestaat al enkele jaren en krijgt nu invulling. Initiatiefnemers Midpoint Brabant, Libéma, De Efteling, Breda University of Applied Sciences (BUAS) en House of Leisure staan aan de wieg van de nieuwe Stichting Van Gogh Homeland Experience. De nieuwe stichting werkt aan concrete plannen voor deze nieuwe recreatieve bestemming in Brabant, met de potentie om jaarlijks circa 400.000 gasten uit binnen- en buitenland te ontvangen.

Met de realisatie van de Van Gogh Homeland Experience willen de initiatiefnemers bereiken dat Brabant een volwaardige plek inneemt in de (inter)nationale Van Gogh destinaties en een bijdrage levert aan de thema’s van de provincie.

Spreiding en dus 7 torens

De initiatiefnemers kiezen bewust niet voor 1 locatie maar 7 verschillende locaties omdat ze inzetten op een breed participatiemodel dat uitnodigt tot lokale participatie, regionale betrokkenheid, gedeelde kosten en baten. Dit vraagt om een spreiding van het aanbod dat daarmee bijdraagt aan het ‘gespreid verleiden’ van bezoekers aan en in Brabant. 

Door de nieuwe realiteit – de anderhalve meter economie – zal de vraag naar binnenlandse reizen en lokale dagtochten toenemen. Nabijheid is voor de komende periode de sleutelfactor. Men zal de omgeving herontdekken en meer kiezen voor buitenbestemmingen. Van Gogh Homeland Experience speelt hier met een gespreid buiten aanbod op in. 



Maatschappelijke thema’s belichten

De torens belichten daarnaast  actuele maatschappelijke thema’s, de grote transitie-opgaven waar Brabant de komende decennia voor staat. Ingrijpende veranderingen in natuur en landschap zijn niet alleen van deze tijd. Ook Vincent was getuige van de transformatie van het Brabantse landschap als gevolg van de opkomende industrialisatie en schaalvergroting. Deze ontwikkelingen stelde hij aan de kaak in zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Met Van Gogh als (kritische) gids belichten de 7 torens opgaven van nu zoals landschapstransitie, klimaatadaptatie en energietransitie, de landbouwtransitie, duurzaamheid, circulaire economie en de natuur-, water- en milieukwaliteit. 

Voorzichtige reacties

Het idee verkeert nog in een verkennende fase. House of Leisure wil creatieve ‘labs’ inrichten gericht op de creatieve, artistieke en architectonische content. In het Brabants Dagblad wordt door natuurorganisaties voorzichtig gereageerd op de plannen. Voor hen is toerisme geen doel op zich en leent natuur zich niet voor massatoerisme. De plannenmakers willen het toerisme juist spreiden en gaan graag het gesprek aan. De focus ligt op het bevorderen van kwaliteitstoerisme en het verlengen van het verblijf van toeristen in Brabant. 
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, cultuur, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.