Focus op persoonlijke gastvrijheid of computer gestuurde campings
Proces achter overdracht camping De Zuidduinen naar nieuwe generatie
Rozemarijn Dees: “We vervangen de hele ondergrondse infrastructuur.” Foto: Camping Zuidduinen.
Rozemarijn Dees was jaren lag assistent manager bij camping De Noordduinen en keerde twee jaar geleden terug naar camping De Zuidduinen. Nu wordt Rozemarijn eigenaar. Oud-eigenaar Flip Kromhout heeft met de overdracht ook de boodschap dat familiebedrijven diamantjes zijn tussen de computergestuurde ketens. Jappe Eggink van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij zorgde voor een soepele overgang tussen de oude en de nieuwe generatie. Een bijzonder proces voor een bijzondere locatie.
Camping Zuidduinen heeft een locatie waar iedere ondernemer meteen voor zou tekenen. Midden tussen de duinen en je hoeft maar tweehonderd meter te lopen en je staat op het brede strand van Katwijk en kijk je uit over de Noordzee. Nog wat doorstappen naar het noorden en je staat in het centrum van de gezellige badplaats. Dit is het soort locatie waar heel veel Nederlanders en Duitsers op afkomen. Het ongeloof was daarom groot toen provincie Zuid-Holland door Duitsland tot ‘rood’ gebied werd verklaard in de coronacrisis. In een paar dagen tijd vertrokken tientallen Duitse gasten. Dat drukte wel de feeststemming bij de nieuwe eigenaar Rozemarijn Dees (34). Dan lijkt het erop dat een onervaren generatie het roer overneemt maar dat is zeker niet het geval. Rozemarijn was meerdere jaren de manager van de camping. Haar ouders verzorgden daarvoor De Zuidduinen en zijn nog steeds actief in het bedrijf. Zij zijn niet meer 24/7 acties maar ze verzetten nog heel wat bergen werk. Het camping-dna laat hen niet meer los. Nog wekelijks helpen zij mee met alle klussen en houden alles in de gaten wat Rozemarijn verandert. Flip Kromhout verkoopt deze camping omdat hij wil genieten van zijn oude dag (69). Ooit werd deze ondernemer groot door vanuit zijn eerste bedrijf Koningshof meerdere bedrijven op te kopen. De Zuidduinen werd daarmee onderdeel van zijn camping groep. Rozemarijn en Flip zorgden samen voor een goede overgang. Bij Koningshof zwaaien zoon en dochter de scepter. Met de afronding van de activiteiten van Flip wordt een verandering in de kampeermarkt zichtbaar. "Koningshof is overgedragen aan mijn zoon en dochter. Zij willen niet meerdere bedrijven beheren maar voor 100 procent focussen op het beheer en de gastvrijheid in Koningshof. De markt is veranderd. Het was vroeger interessant om meerdere campingbedrijven in eigendom te hebben.
Flip Kromhout: "Nu lukt dat door een heel sterke focus op één bedrijf of je moet met 20 of 30 bedrijven aan de slag”
Je kon er al snel voordelen mee bereiken. Nu lukt dat door of een hele sterke focus op één bedrijf of je moet met 20 of 30 bedrijven aan de slag. De voordelen die je vroeger bereikte met 2 of 3 goede bedrijven die bereik je nu niet meer. Die voordelen bereik je alleen op een grote schaal. Zuidduinen kan ook beter focus leggen op waar het bedrijf goed in is en dat is gastvrijheid aan je mensen bieden. Maar dan ook echt heel goed, met persoonlijk contact. Als je dat goed doet word je een pareltje in de kampeerbedrijven. Focus is goed.” Daarbij speelt nog een generatieverschil mee. Flip Kromhout is van de generatie dat je dag en nacht klaar staat voor de camping. Rozemarijn doet dat ook maar ze regelt het met het team zo goed dat ze ook een dag in de week vrij is. Haar vader had daar een hard hoofd in maar dat ging allemaal goed. Beetje lachend voegt Rozemarijn er achteraan: "Nu is hij het gewend en hij ziet er zo ontspannen uit.”
Ideale locatie, direct achter de duinen bij badplaats Katwijk.
Twee generaties samen achter ontwikkeling
De sfeer is goed tussen de nieuwe en de oude generatie. Dat bleek ook de sfeer tijdens het koopproces en de overdracht. Jappe Eggink: "Het vertrouwen was er vanaf dag één. Je merkt als makelaar bijna altijd meteen of een overdracht wel of niet gaat lukken. In dit geval ging het vooral om de praktische invulling. Door beide partijen zijn de onderhandelingen transparant gevoerd, ook de financiering was duidelijk en werd aan beide kanten goed uitgewerkt. Je ziet vaak dat koper en verkoper tegenover elkaar staan. Dat was hier niet het geval.
"Zij willen samen door en er een goed bedrijf van maken”
Zij willen samen door en er een goed bedrijf van maken.” Flip licht toe dat het adviseren en het bijstaan belangrijker was in de overdracht dan alleen de onderhandeling over de prijs. Jappe is officieel klaar met deze opdracht bij De Zuidduinen maar hij geeft toch nog even snel advies aan Rozemarijn. Er ligt een plan op tafel om de centrale faciliteiten af te breken en een mooi nieuw centrumgebouw op te trekken. Dat is nodig, het centrumgebouw is oud en is echt aan vervanging toe. Echter het prijskaartje aan het deels in de duinen ontworpen gebouw is hoog. Jappe rekent snel door hoeveel jaar het kost om het gebouw terug te verdienen. Dat is een lastige afweging want ook riolering en elektra moeten vervangen worden. Rozemarijn: "We vervangen de hele ondergrondse infrastructuur. De huidige kampeerders vragen veel meer spanning. De stroomaansluiting wordt verzwaard, de riolering wordt vervangen en er komen comfortplaatsen met water aan-en afvoer. Deze werkzaamheden starten in november 2020. Dat moeten we echt aanpakken als we de winter ingaan. Het hele terrein wil ik graag een andere beleving geven, minder statisch. Door de stikstofmaatregelen moeten we goed kijken hoe we dat doen. Het past onder het noodzakelijk onderhoud en dan kunnen we vergunningsvrij graven.” In december 2020 gaat de graafmachine aan het werk als de vergunningen binnen zijn.
Rozemarijn Dees: "De stroomaansluiting wordt verzwaard, de riolering wordt vervangen en er komen comfortplaatsen met water aan-en afvoer”
Goed omgaan met overheden en partners heeft al eerder voordelen opgeleverd. Flip: "Op De Zuidduinen worden lagere lantaarnpalen geïnstalleerd en die hebben lampen die warmer licht geven. Dat is niet schadelijk voor de vleermuizen. Dat was mede de reden voor Staatsbosbeheer die hier het duinengebied beheert om de erfpacht te verlengen. De kleinere lampen langs de paden zijn gemaakt van waterplanten en dus afbreekbaar en circulair. Mede door die twee acties was Staatsbosbeheer blij met hoe we de camping beheren.” Jappe en Rozemarijn geven aan dat de communicatie met Staatsbosbeheer open en transparant is. De vervanging de lantaarnpalen loopt mee in de vervanging van de ondergrondse infrastructuur die Rozemarijn in november laat uitvoeren.
Niet naar Franse keten maar Hollandse gastvrijheid
De opvallende reeks van overnames van Nederlandse campings door Franse ketens houdt deze ondernemers bezig. Flip Kromhout heeft daar een uitgesproken mening over. "Deze transactie met Zuidduinen is ingegeven door dat we een verleden met elkaar hebben dat al lang meegaat. Familiebedrijven hebben juist de toekomst. Veel bedrijven gaan over naar ketens en daarmee verdwijnen familiebedrijven. Dit zijn de pareltjes in de kampeerbedrijven en dat hebben gasten er dubbel en dik voor over. Focus als familiebedrijf en verdien je geld door goed te kijken wat voor gasten je krijgt. Die jonge generatie weet alles over sociale media en dat soort kanalen. Dat is goed, dat hoort bij hen. Al deze ondernemers moeten vooraf en achteraf veel met hun gasten communiceren. Op de camping zelf maar ook via andere contacten. Zet je gast centraal, bij grote ketens bepaalt de computer dat proces en wij doen dat op een menselijke manier.” Op de vraag of de verkoop aan Rozemarijn is gegund ook om er een familiebedrijf van te houden, volgt een kort hoofdknikje.
Goed team is goud waard
Rozemarijn komt met nog een belangrijk punt voor campings waar vaak niet over wordt verteld. Zuidduinen heeft een goed team aan medewerkers. Deze zijn goed op elkaar ingespeeld en de verhoudingen zijn uitstekend. Met deze overdracht blijft het team intact en is het vertrouwen naar de toekomst groot. Dat vertrouwen wordt ook doorgegeven naar de gasten. De camping ontvangt een groot deel vaste gasten. Ook zij leven mee met de overdracht naar Rozemarijn. Die rust en het vertrouwen bij gasten en personeel ervaart de jonge ondernemer als prettig. Dan moet ze door. Er zijn vragen van gasten, ze loopt met Jappe nog een keer over het terrein langs de nieuwe verhuuraccommodaties en werpt nog een blik op de nieuwe speeltoestellen die staan te glimmen in het typisch Hollandse licht aan de kust. De graafplannen voor de infrastructuur spelen door haar hoofd. De locatie is fantastisch maar zoals iedere jonge ondernemer zijn de plannen groots om er een modern familiebedrijf van te maken. 16 nieuwe camperplaatsen staat op het verlanglijstje van Rozemarijn maar die zijn er waarschijnlijk vanaf seizoen 2022 of later. Met alle vernieuwingen wordt ook de naam aangepast. Vanaf 2021 zal de camping de naam dragen die de locatie duidelijk maakt, Strandcamping Zuidduinen. Dat sluit perfect aan op de trends in de markt en het groeiend aandeel van de Nederlandse gasten. Nu wordt het de kunst om met die focus op gastvrijheid de noodzakelijke investeringen te financieren en in 2021 die generatie jonge gezinnen te verleiden die de campings weer ontdekken.
Topics:Duurzaam toerisme, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: camping, overdracht, makelaar, vastgoed, overname, gastvrijheid