Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet

KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN boos omdat met de horeca gekeken wordt naar mogelijkheden voor heropening.

Na afloop van het vragenuur in de Kamer gaf minister De Jonge aan dat als de daling van het aantal besmettingen niet in een harder tempo doorzet, het ernaar uitziet dat de gedeeltelijke lockdown ook na half januari 2021 van kracht zal blijven. KHN vraagt de minister om eenduidigheid voor de ontwikkeling.

KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden. Dat hij in zijn rol als minister namens het kabinet deze uitspraak doet, terwijl andere collega’s van diverse ministeries samen met brancheverenigingen kijken naar mogelijkheden voor een verantwoorde heropening, zorgt voor verwarring. Dit terwijl het kabinet met één mond zou moeten spreken en vooral rust en duidelijkheid moet uitdragen.

Eenduidigheid in kabinet is ver te zoeken

Vorige week dinsdag deelden premier Rutte en minister De Jonge nog mee dat er wellicht verdere versoepelingen kunnen komen vanaf medio december en dat er op 8 december een nieuw afwegingsmoment volgt. 
Dit biedt uiteraard geen garantie op een snelle heropening van (delen van de) horeca, maar zoals premier Rutte zei: "er gloort licht aan het einde van de tunnel”.  Door met zijn uitspraken van vandaag een flink voorschot te nemen op de persconferentie van 8 december, maakt minister De Jonge het kabinetsbeleid ongeloofwaardig. Bovendien fietst hij collega’s in de wielen, aangezien er door andere ministeries keihard wordt gewerkt aan oplossingen die effectief zijn in virusbestrijding én tegelijkertijd de economische schade minimaliseren. Daarnaast zorgen dergelijke uitspraken voor grote onrust bij horecaondernemers; ze weten niet meer waar ze aan toe zijn. De ene week volgen er berichten die een sprankje hoop brengen, om vervolgens nog geen week later weer keihard onderuit gehaald te horen worden.

Willemsen: "het water staat ze aan de lippen"

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Minister De Jonge laat keer op keer zien enkel en alleen vanuit gezondheidsoogpunt naar de coronacrisis te kijken. Hiermee negeert hij alle sociale en economische aspecten volledig. De minister heeft blijkbaar geen idee welke impact deze uitspraken op horecaondernemers hebben; het water staat ze aan de lippen, ze zijn de wanhoop nabij. Het zou de minister sieren zich meer in te leven in de sector en de situatie waarin veel ondernemers zitten. In de horeca hebben wij minister De Jonge bijvoorbeeld tot nu toe nog niet gezien. Als er dan voorlopig geen perspectief inzit en dat ook het officiële kabinetsstandpunt is, dan moet het kabinet ook de volledige verantwoordelijkheid nemen en financieel zorgdragen voor ondernemers en werknemers die zo hard getroffen worden door de coronamaatregelen. En dat betekent dus een flink beter steunpakket dan nu. Wat wij nu zien, kunnen wij niet anders betitelen als onbehoorlijk bestuur.”
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, beleid, kabinet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.