Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

ACM publiceert vuistregels voor online platformen

ACM publiceert vuistregels voor online platformen

De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platformen. Dat biedt kansen voor consumenten, maar ook risico’s. De consument kan profiteren van voordelen, zoals nieuwe diensten, een ruimer aanbod en lagere prijzen. Tegelijkertijd spelen er veel vragen, zoals over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen het platform en de verkoper. Grenzen kunnen vervagen tussen verkoper en platform, tussen consument en verkoper en tussen consument en platform.

 

Als een consument iets via een platform koopt is het soms onduidelijk wie precies de verkoper is. Koopt hij van de aanbieder van het platform, van een professionele gebruiker of van een consument die via een platform iets aanbiedt? Ook is soms onduidelijk bij wie hij terecht kan met klachten over de aankoop. De consument wordt hierdoor onzeker over zijn rechten en kan deze minder goed uitoefenen. De onduidelijkheden leiden bovendien bij de betrokken handelaren tot onzekerheid over hun verplichtingen volgens het consumentenrecht. Ook kunnen zij soms niet aan hun verplichtingen voldoen omdat de inrichting van het platform die mogelijkheid niet biedt. Met deze vuistregels geeft de ACM duidelijkheid aan platformen en handelaren die via platformen hun producten en diensten aanbieden. Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de digitale economie.

 

Platformen en online beïnvloedingstechnieken

Over de inzet van online beïnvloedingstactieken bracht de ACM begin 2020 een leidraad uit: ‘Bescherming van de online consument. Grenzen aan online beïnvloeding’. De leidraad gaat in op tactieken die verkopers online inzetten om het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Platformaanbieders spelen een cruciale rol bij het waarborgen van de rechten van consumenten en het naleven van toepasselijke verplichtingen voor professionele partijen. Dit supplement bij de leidraad biedt aan de hand van vuistregels duidelijkheid over de rol en de verantwoordelijkheden van platformaanbieders. Het biedt een kader waaraan platformaanbieders moeten voldoen. Deze verplichtingen vloeien voort uit het consumentenrecht

Link: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/vuistregels-online-platformen.pdf
Trefwoorden: Online kopen, vuistregels, online platform

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.