Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

Routenetwerkers spelen in op toenemende populariteit wandelsport

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit van de wandelsport. Dat vinden de gezamenlijke Overijsselse routebureaus Routenetwerken Twente, Routenetwerken Salland, Routenetwerken MarketingOost en Landschap Overijssel. Ze wijzen op het belang van goed beheer en onderhoud. Ook zien ze de noodzaak voor een verdere doorontwikkeling van de netwerken. Alleen al het beter spreiden van wandelaars zodat het niet te druk wordt in natuurgebieden is daarvan een goed voorbeeld.

 

Maar liefst elf miljoen Nederlanders trekken regelmatig de wandelschoenen aan, zo meldde Stichting Wandelnet deze zomer. Een half miljoen meer dan vier jaar geleden. Veel mensen wandelen in deze coronatijd vaker dan anders of zijn voor het eerst op pad gegaan. Vermoedelijk zitten daar veel thuiswerkers tussen die de wandelsport ontdekken als een aantrekkelijke optie om fit en gezond te blijven. "Juist in deze periode is het essentieel dat gezamenlijke overheden in de routes zelf én in de verdere doorontwikkeling ervan blijven investeren”, zegt Jakob Ponstein van routenetwerken MarketingOost.

 

Druk op de hotspots

De toenemende populariteit van het wandelen is goed waarneembaar in de Overijsselse natuurgebieden, merken de organisaties. Meer mensen dan ooit ontdekken het netwerk. "De keerzijde is dat het regelmatig te druk is, vooral op de bekende hotspots. Met betere monitoringsmogelijkheden kan je dat voorkomen. Dan verwijs je wandelaars op momenten van grote drukte naar andere gebieden. De routenetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen”, aldus Quinten Pellegom van Landschap Overijssel.

 

Van de geijkte paden

De samenwerkende routebureau ’s inspireren wandelaars bijvoorbeeld om eens andere wegen te kiezen. Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente legt uit; "Onze routes voeren langs de mooiste locaties van Overijssel, ook langs de locaties die veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Wij zien veel kansen voor een verdere doorontwikkeling. Denk aan het toevoegen van lokale ommetjes aan de netwerken, meer aan elkaar verbinden van paden en extra beleving langs de routes. Ook het concept klompenpaden, zoals die in Gelderland door het landelijk gebied gaan, zouden onze provincie nog aantrekkelijker maken voor wandelaars. Op die manier bied je bezoekers meer dan de geijkte paden.”

 

Constant in beweging

Wandelaars vinden de mooiste routes in Overijssel via de netwerken van de vier betrokken organisaties. Zij voegen voortdurend nieuwe routes en mogelijkheden toe, zoals de digitale routeportal en de routeplanner. Wandelaars zijn verzekerd van de juiste informatie en gaan goed voorbereid op pad. "Wij werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van de netwerken. Goed en beheer en onderhoud blijft wel cruciaal. De kwaliteit van borden en bewegwijzering moet op orde zijn”, zegt Ponstein tot besluit.

Trefwoorden: Routenetwerken, kwaliteit routenetwerken, wandelsport

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.