Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Druktemeters vergeleken

Druktemeters vergeleken
Deze zomer hebben diverse DMO’s in Nederland druktemeters gelanceerd. Daarmee kwamen ze tegemoet aan een lang gekoesterde wens om een actueel inzicht te hebben in het aantal bezoekers op specifieke plekken. Die behoefte werd met corona en de 1,5 meter maatschappij ineens acuut. Vandaar dat veel DMO’s met dit vraagstuk aan de slag gingen. Vanwege de snelheid werd het geen gezamenlijk project. Iets wat in een ideale wereld natuurlijk wel gewenst is. Maar snelheid was geboden en de DMO’s hebben geleverd. Nu is het tijd voor reflectie en het Data & Development Lab zet met een vergelijking van de diverse instrumenten een eerste stap. 

Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement. De meeste van deze instrumenten hebben als doel het informeren van (potentiële) bezoekers over drukte. Maar in hoeverre zijn er nog meer overeenkomsten of verschillen tussen de diverse instrumenten? Op dit moment zijn er een 11-tal instrumenten in de vergelijking opgenomen. 

De online publicatie geeft antwoord op vragen als: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze instrumenten? Wat meten ze exact en waar komt de data vandaan? Waar zijn ze geschikt voor, wat is belangrijk om rekening mee te houden en welke voor- en nadelen heeft ieder instrument?


Link: https://ddlpublicaties.nbtc.nl/vergelijking-instrumenten-voor-bezoekersmanagement/cover

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    16/12/25
    Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
    Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
    16/12/25
    VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
    Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
    16/12/25
    Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
    Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
    16/12/25
    Exclusief voor leden
    Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
    Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
    15/12/25
    Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
    Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
    15/12/25
    Exclusief voor leden
    Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
    Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
    15/12/25
    Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
    De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
    15/12/25
    Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
    Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    12/02/26
    12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
    Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...