Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland. 

Op sociale media wordt veel gesproken over toeristische bestemmingen in zowel positieve als negatieve zin. Toeristen delen vaak hun ervaringen via sociale media met vrienden, familie en kennissen. Er zijn diverse partijen die deze data verzamelen, analyseren en vervolgens aanbieden aan bestemmingen. Bestemmingen kunnen deze data gebruiken om het sentiment over de bestemming te meten en te volgen. Deze data kunnen gebruikt worden als input voor het meten van het imago en de tevredenheid over een bestemming. Daarnaast biedt het inzicht in de verschillen in het sentiment over tijd (real time monitoring). Hierdoor kunnen bestemmingen sneller reageren op zowel positieve als negatieve sentimenten. 

Wat leveren sentimentdata op?

Maar wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op. De belangrijkste conclusies:
  • Online sentiment levert geen tevredenheidsmeting op omdat de gebruikers van sociale media niet representatief zijn voor bezoekers van een bestemming en  de bestemming soms niet eens hebben bezocht.
  • Online sentiment data zijn vooral geschikt voor specifieke bestemmingen, zoals een stad of specifieke locatie bijvoorbeeld een attractie of museum. Ze zijn minder geschikt voor grotere gebieden omdat het dan vanwege de keuze van tags moeilijker is om volledig te zijn.
  • De data geven op dagniveau inzicht in het sentiment waardoor het mogelijk is het effect van  campagnes of de inzet van influencers te meten. 
  • In combinatie met andere databronnen kunnen online sentiment data ‘kleuring’ geven aan feitelijke ontwikkelingen.

Grote methodologische bezwaren

De onderzoekers van het DDL plaatsen overigens grote methodologische bezwaren bij het meten van sentimenten op sociale media. Zo is de achterliggende data van aanbieders van sentimentmeters vaak niet toegankelijk. Is de keuze van de hashtags cruciaal en hebben opdrachtgevers vaak geen compleet beeld van de hashstags die consumenten gebruiken. Bovendien is de vertaling van de inhoud van het bericht naar het juiste sentiment niet altijd nauwkeurig. Ook speelt de actualiteit vaak een rol in de grote pieken en dalen die sentimentmeters laten zien. De onderzoekers vragen zich af of het sentiment over een bestemming dan werkelijk is omgeslagen of het het gewoon een spike in de actualiteit is. Die laatste stelling wordt bewezen door het feit dat meestal al de dag daarna het sentiment op een normaal niveau is. 
Link: https://www.nbtc.nl/nl/home/artikel/ddl-online-sentiment-bestemming-nl-samenvatting.htm
Trefwoorden: vakanties, dagrecreatie, toerisme, onderzoek, sociale media, sentiment, bestemmingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...