Geplaatst op: 02-12-2020
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2020-4

Vlaamse ondernemers blij met forse groei boekingen

Maar de vrees voor de impact van weer strenge maatregelen is groot

Vlaamse ondernemers blij met forse groei boekingen
Het wegblijven van de buitenlandse toeristen in de Belgische kunststeden komt hard aan.

Nog nooit gingen zoveel Belgen bij de start van de zomervakantie op reis in eigen land. In de eerste week van juni waren er al meteen de helft meer boekingen uit eigen land (+44,6%) dan in de eerste week van juni vorig jaar. Halfweg juli noteerden Vlaamse ondernemers zelfs dubbel zoveel boekingen als in dezelfde week halfweg juli vorig jaar (+126%). De ondernemers zijn blij met deze ongekende groei maar zij vrezen de invloed van de aangescherpte coronamaatregelen voor het najaar.

Voor heel juli noteerde de dmo Toerisme Vlaanderen 50% meer binnenlandse overnachtingen dan in juli 2019. Een duidelijk teken dat de logiessector goed op weg was om een stuk van het verlies in het voorjaar door de lockdown weer goed te maken. "Heel dankbaar en trots zijn we”, zegt het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland. "Sinds de heropening van de toeristische sector zat het herstel zeker op de goede weg. Vlamingen gingen massaal op ontdekking in eigen land. De cijfers tonen aan dat het eigen land meer en meer ook een echt vakantieland wordt.” Internationale toeristen blijven weg, wat zich vooral in onze Vlaamse kunststeden heel hard laat voelen. De bijkomende veiligheidsmaatregelen in de provincie Antwerpen wegen bijzonder zwaar op de toeristische ondernemers daar.

Keuze voor reputatieversterkende communicatie voor Vlaanderen

"De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de nodige protocollen en veiligheidsmaatregelen waardoor er nog altijd heel wat mogelijkheden zijn om met je bubble (gezin, red.) op vakantie te gaan in Vlaanderen Vakantieland,” zegt het samenwerkingsverband. "Logiesuitbaters spelen creatief in op de nieuwe maatregelen. Zo komen er bijvoorbeeld veel grote vakantiewoningen opnieuw op de markt in augustus. Die worden nu verhuurd aan gezinnen, met aangepaste prijzen. Maar ook in de hotels en B&B’s zijn de maatregelen gegarandeerd en kan je perfect op vakantie.”

Vlaanderen Vakantieland 2.0 doet een streng klinkende oproep aan de Belgen: blijf in de toekomst ook kiezen voor een vakantie in eigen land. Geniet en ontdek je eigen land als nooit tevoren. Maar doe dat altijd en overal mét respect voor de regels. Kijk vooraf of je kan en mag reizen. Dat kan onder meer met de gratis YouFlanders-app van Toerisme Vlaanderen, en via de druktebarometers in de verschillende regio’s. Diverse ondernemers over de goede zomer maar een mogelijk moeilijk najaar.

Toeristische ondernemers: positief over de zomer maar hoe verder?

Lex Corijn, uitbater van B&B R&Breakfast in Roeselare is voorzichtig positief: "Toeristen en recreanten uit eigen land brachten zuurstof in de eerste zomermaand, en ontdekten vertrouwde en nieuwe plekjes. Augustus kondigt zich aan als een warme zomermaand: een uitstekende gelegenheid om nu nog een (fiets)vakantie in Vlaanderen Vakantieland in te plannen.”

Els Braeckmans runt een grote vakantiewoning Driehoekshoeve in Kasterlee: "De maand juli viel nog mee. Als vakantiewoning voor 32 personen hebben wij toen 3 reservaties gehad van kleinere groepen (12 à 15 personen). Zo’n kleine groepen zijn uitzonderlijk voor ons. Sinds de verstrengingen van de maatregelen door de gouverneur van provincie Antwerpen zijn op 2 dagen tijd de reservaties voor de maanden augustus, september en oktober geannuleerd.”

Jeffrey Van Vooren van Carlton Hotel in Gent: "In de maand juli hadden wij een bezettingsgraad van zo’n 40% (zowel binnen- als buitenlandse toeristen), minder dan de helft van de 90% bezettingsgraad die we anders halen. De verstrenging van de maatregelen heeft zeker een effect op de reservaties voor augustus. Voorlopig hebben we een bezettingsgraad van slechts 12%. Maar desondanks proberen we positief te blijven. We merken dat er tegenwoordig heel last-minute geboekt wordt.”

Michel Vandendriessche van Kompas Camping in Nieuwpoort en Westende vult aan: "In juli hebben we een mooie bezetting gerealiseerd. De kampeerders zijn tevreden met de duidelijke Covid-maatregelen die niet verhinderen dat er een fijne kampeervakantie mogelijk is. Uiteraard is het wat anders dan gewoonlijk, maar de vakantiesfeer zit er goed in. Wij hopen nog op een mooie maand augustus en een fijne nazomer. Als het wat rustiger wordt aan de kust is kamperen nog een fijne optie voor wat extra vakantie”.

Focus op reputatieversterkende communicatie

We vroegen eind augustus naar het perspectief voor het najaar aan dmo Toerisme Vlaanderen. Met alle partners in zowel accommodaties, steden en de reiswereld wordt nauw bekeken hoe dit najaar aan te pakken. Daar zit veel onzekerheid in maar voor R&T wilde Toerisme Vlaanderen toch een aantal hoofdpunten geven. Vanwege nieuwe maatregelen wordt overlegd of de communicatie aangepast moet worden. Duidelijk punt vanuit de dmo gezien is dat salescommunicatie na de zomervakantie weinig zin heeft. Dat geldt met name voor het inkomend toerisme omdat het aantal beperkingen in grote herkomstmarkten toeneemt. De andere kant van de marketinginspanningen wordt wel vergroot in het najaar en dat is de reputatieversterkende communicatie. "Vlaanderen blijft namelijk een bestemming met een hele rits toeristische troeven, alleen zijn er nu de extra gezondheidsmaatregelen die de beleving net dat tikkeltje anders maken,” meldt de toeristische organisatie. De binnenlandse markt wordt voor het najaar de kurk waar de sector op drijft. De zomer verliep voor heel België heel goed met het aantal boekingen. Dit kon het dramatische voorjaar niet meer goedmaken. De boekingen voor de herfstvakantie lijken positief en daarom hoopt de toeristische sector in België dat er niet meer beperkingen komen. Die boekingen zijn hoofdzakelijk gemaakt door de Belgen, veel buitenlandse toeristen annuleren.

Trefwoorden: Belgie, Vlaanderen, vakanties, binnenlands toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.