Bouwt Utrecht een tweede intercitystation?
Kom je met de intercity? Dan kun je in de toekomst kiezen tussen CS of Lunetten.
Bezoekers aan de stad Utrecht die met het openbaar vervoer komen moeten opletten bij welk intercitystation zij in de toekomst uitstappen. De provincie Utrecht vraagt van het Rijk een bedrag van 2 miljard euro voor een extra intercitystation met ov-verbindingen naar de stad en de regio.
De provincie heeft samen met de stad en regio een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim 2 miljard euro, voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen. De komende twintig jaar zijn 104 tot 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen in de stad Utrecht.
OV nodig om huizen te bouwen
Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het lastig – zo niet onmogelijk – om die woningen te bouwen. Een substantiële bijdrage uit het Groeifonds is essentieel. De belangrijkste verkeersaders lopen van noord naar zuid (A1/A27) en van west naar oost (A12/A28/A1) door de regio Utrecht. 'Als deze wegen vastlopen, loopt het hele land vast. Met grote economische gevolgen voor de Nederlandse economie', motiveert de provincie Utrecht de greep naar 2 miljard euro.
Grootste OV-overstappunt is te druk
Het huidige Centraal Station van Utrecht is het grootste OV-overstapstation van Nederland, met zo’n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt centraal enorm ontlast. Het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar.
De sneltramlijnen die van de westkant van de stad, via het zuiden van de stad naar het Utrecht Science Park (en op termijn doorgetrokken wordt naar Zeist) maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto.
Ook voor bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen bij P+R bij het begin- en eindpunt van de tram om zo naar Utrecht Science Park of stad reizen.
De investering maakt een gezonde groei van Utrecht Science Park mogelijk (hoogwaardige kennis- en innovatie-banen) en leidt volgens berekeningen tot een stijging van de BBP-groei van 0,2 procent per jaar. Dat is 16,2 miljard.
Topics:Beleid, Reis & vervoer
Trefwoorden: ov, groeifonds, vervoer, reizen, beleid