Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

‘The show must go on’

Evenementenbranche slaat alarm met grootschalige actie

‘The show must go on’

Tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm van afgelopen maandag, slaat de evenementenbranche opnieuw alarm. Met een grootschalige actie en de boodschap ‘The show must go on’ (#theshowmustgoon), voert de branche de druk richting de overheid noodgedwongen op.


De actie wordt ondersteund door het Metropole orkest dat, ter gelegenheid van hun 75-jarige bestaan vorige week, samen met DI-RECT zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir, een cover opnam van het nummer van Queen ‘The show must go on’. De bijbehorende clip laat, heel treffend, beelden zien van lege theaters, podia en concertzalen. Het nummer en de clip waren maandag kort na het luchtalarm van 12 uur te zien en te horen op radio, televisie, sociale media en op de buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties. 

  

Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers: ‘We begrijpen dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar niet dat we op korte termijn niet aan de slag kunnen met testevenementen. Met de ontwikkelingen op het gebied van sneltesten is de koudwatervrees van het kabinet onbegrijpelijk. We willen dat de politiek zich realiseert dat evenementen in het voorjaar en de zomer van 2021 niet door zullen gaan als er op korte termijn geen toezeggingen worden gedaan en er geen stappen worden gezet. The show must go on.’


Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform vult aan: ‘De huidige steunmaatregelen van de overheid zijn heel belangrijk voor onze branche. Maar de testevenementen zijn nodig om te voorkomen dat er sprake is van een (indirecte) sluiting van anderhalf tot zelfs twee jaar voor onze branche. Tel daarbij de afbouw van steunmaatregelen, de beperkingen op TOZO en TVL en een Garantiefonds dat nog in ontwikkeling is, en dan begrijp je dat het al lang 5 over 12 is geweest, het water ver over de lippen staat en de branche, opnieuw, alarm slaat.’


De Alliantie van Evenementenbouwers en het EventPlatform zijn de initiatiefnemers van de actie. De organisaties vertegenwoordigen de publieks- en zakelijke evenementenbranche. De branche is goed voor ruim 100.000 werkplekken en een directe jaaromzet van 7,4 miljard. De branche is in maart vrijwel volledig tot stilstand gekomen en ziet testevenementen, evenals sneltesten en vaccinaties, als belangrijke stappen voor de herstart van de sector en de mogelijkheden om binnen enkele maanden naar een volledige bezetting terug te gaan.


De uitvoering van de testevenementen is in handen van Fieldlab Evenementen. Een initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Onder de noemer ‘Back to Live’ wil Fieldlab Evenementen de testevenementen organiseren. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn & Sport. De resultaten van de testevenementen worden gebruikt om te komen tot een versnelde, veilige, verruiming van maatregelen en aantallen bezoekers.


Het verzoek aan het Metropole Orkest om medewerking te verlenen, was niet aan dovemansoren gericht. Directeur Jan Geert Vierkant: ‘We vieren ons jubileum in zeer bijzondere omstandigheden. Ook wij verlangen weer naar evenementen waar we ons kunnen laten horen en zien en de wisselwerking met ons publiek. We ondersteunen de actie #theshowmustgoon daarom van harte.’

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Uo5Bk-HeBRA&list=UUlOuC_V57_bW5sZ5yuh2IKw
Trefwoorden: Evenementenbranch, grootschalige actie, testevenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...