Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

‘The show must go on’

Evenementenbranche slaat alarm met grootschalige actie

‘The show must go on’

Tegelijk met de maandelijkse test van het luchtalarm van afgelopen maandag, slaat de evenementenbranche opnieuw alarm. Met een grootschalige actie en de boodschap ‘The show must go on’ (#theshowmustgoon), voert de branche de druk richting de overheid noodgedwongen op.


De actie wordt ondersteund door het Metropole orkest dat, ter gelegenheid van hun 75-jarige bestaan vorige week, samen met DI-RECT zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir, een cover opnam van het nummer van Queen ‘The show must go on’. De bijbehorende clip laat, heel treffend, beelden zien van lege theaters, podia en concertzalen. Het nummer en de clip waren maandag kort na het luchtalarm van 12 uur te zien en te horen op radio, televisie, sociale media en op de buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties. 

  

Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers: ‘We begrijpen dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige evenementen kunnen plaatsvinden, maar niet dat we op korte termijn niet aan de slag kunnen met testevenementen. Met de ontwikkelingen op het gebied van sneltesten is de koudwatervrees van het kabinet onbegrijpelijk. We willen dat de politiek zich realiseert dat evenementen in het voorjaar en de zomer van 2021 niet door zullen gaan als er op korte termijn geen toezeggingen worden gedaan en er geen stappen worden gezet. The show must go on.’


Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform vult aan: ‘De huidige steunmaatregelen van de overheid zijn heel belangrijk voor onze branche. Maar de testevenementen zijn nodig om te voorkomen dat er sprake is van een (indirecte) sluiting van anderhalf tot zelfs twee jaar voor onze branche. Tel daarbij de afbouw van steunmaatregelen, de beperkingen op TOZO en TVL en een Garantiefonds dat nog in ontwikkeling is, en dan begrijp je dat het al lang 5 over 12 is geweest, het water ver over de lippen staat en de branche, opnieuw, alarm slaat.’


De Alliantie van Evenementenbouwers en het EventPlatform zijn de initiatiefnemers van de actie. De organisaties vertegenwoordigen de publieks- en zakelijke evenementenbranche. De branche is goed voor ruim 100.000 werkplekken en een directe jaaromzet van 7,4 miljard. De branche is in maart vrijwel volledig tot stilstand gekomen en ziet testevenementen, evenals sneltesten en vaccinaties, als belangrijke stappen voor de herstart van de sector en de mogelijkheden om binnen enkele maanden naar een volledige bezetting terug te gaan.


De uitvoering van de testevenementen is in handen van Fieldlab Evenementen. Een initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Onder de noemer ‘Back to Live’ wil Fieldlab Evenementen de testevenementen organiseren. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn & Sport. De resultaten van de testevenementen worden gebruikt om te komen tot een versnelde, veilige, verruiming van maatregelen en aantallen bezoekers.


Het verzoek aan het Metropole Orkest om medewerking te verlenen, was niet aan dovemansoren gericht. Directeur Jan Geert Vierkant: ‘We vieren ons jubileum in zeer bijzondere omstandigheden. Ook wij verlangen weer naar evenementen waar we ons kunnen laten horen en zien en de wisselwerking met ons publiek. We ondersteunen de actie #theshowmustgoon daarom van harte.’

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Uo5Bk-HeBRA&list=UUlOuC_V57_bW5sZ5yuh2IKw
Trefwoorden: Evenementenbranch, grootschalige actie, testevenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...