Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

#BlackMonday groot succes

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) trapte de landelijke campagne #BlackMonday vanmorgen officieel af op het Plein in Den Haag, door een aantal Kamerleden symbolisch de sleutel van de horeca te overhandigen. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

 

De sleutel van de toekomst van de horeca ligt in handen van de overheid

Bij Millers en Cloos op het Plein overhandigden KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts symbolisch de sleutel van de horeca aan Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66); de politiek heeft immers de sleutel tot de oplossing. Willemsen richtte een kort woordje tot de politici over de inhoud van de actie #BlackMonday en waarom aanvullende financiële steun en perspectief op heropening cruciaal zijn voor de sector. Ook de petitie die in vier dagen al door ruim 40.000 mensen is ondertekend - en die deze boodschap ondersteunt – werd overhandigd. In een brief aan het kabinet en Tweede Kamerleden roept KHN de overheid op de horeca perspectief te bieden en in actie te komen om de uitverkoop van de branche te voorkomen en de horeca in Nederland te redden.

 

De aanwezige Kamerleden ondersteunen de ludieke actie, begrijpen de noodkreet en zeggen zich te realiseren dat het tijd is voor actie om te voorkomen dat de horeca uit het straatbeeld verdwijnt.

 

#BlackMonday – maandag 7 december

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot de start van #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

 

#BlackMonday staat volledig in het teken van de horeca. Vandaag worden er door het hele land verschillende initiatieven georganiseerd. Het is fijn dat zoveel mensen de horeca een warm hart toedragen. Alle acties geven aan hoe hoog de nood in de sector is en zijn een duidelijk signaal naar Den Haag.

 

Gevolgen zijn desastreus

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen, maar daadkracht vanuit het Kabinet ontbreekt. Daarom staat vandaag in het teken van #BlackMonday. De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

  1. Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.
  2. Kom met gerichte extra steun; de NOW moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

Ik ga ervan uit dat de politiek gehoor geeft aan deze noodkreet van onze prachtige branche en dinsdag met goed nieuws komt: aanvullende financiële steun en perspectief op heropening.”

 

Trefwoorden: KNH. campagne, black friday

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...