Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

#BlackMonday groot succes

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) trapte de landelijke campagne #BlackMonday vanmorgen officieel af op het Plein in Den Haag, door een aantal Kamerleden symbolisch de sleutel van de horeca te overhandigen. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

 

De sleutel van de toekomst van de horeca ligt in handen van de overheid

Bij Millers en Cloos op het Plein overhandigden KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts symbolisch de sleutel van de horeca aan Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66); de politiek heeft immers de sleutel tot de oplossing. Willemsen richtte een kort woordje tot de politici over de inhoud van de actie #BlackMonday en waarom aanvullende financiële steun en perspectief op heropening cruciaal zijn voor de sector. Ook de petitie die in vier dagen al door ruim 40.000 mensen is ondertekend - en die deze boodschap ondersteunt – werd overhandigd. In een brief aan het kabinet en Tweede Kamerleden roept KHN de overheid op de horeca perspectief te bieden en in actie te komen om de uitverkoop van de branche te voorkomen en de horeca in Nederland te redden.

 

De aanwezige Kamerleden ondersteunen de ludieke actie, begrijpen de noodkreet en zeggen zich te realiseren dat het tijd is voor actie om te voorkomen dat de horeca uit het straatbeeld verdwijnt.

 

#BlackMonday – maandag 7 december

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot de start van #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

 

#BlackMonday staat volledig in het teken van de horeca. Vandaag worden er door het hele land verschillende initiatieven georganiseerd. Het is fijn dat zoveel mensen de horeca een warm hart toedragen. Alle acties geven aan hoe hoog de nood in de sector is en zijn een duidelijk signaal naar Den Haag.

 

Gevolgen zijn desastreus

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen, maar daadkracht vanuit het Kabinet ontbreekt. Daarom staat vandaag in het teken van #BlackMonday. De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

  1. Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.
  2. Kom met gerichte extra steun; de NOW moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

Ik ga ervan uit dat de politiek gehoor geeft aan deze noodkreet van onze prachtige branche en dinsdag met goed nieuws komt: aanvullende financiële steun en perspectief op heropening.”

 

Trefwoorden: KNH. campagne, black friday

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...