Geplaatst op: 08-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

#BlackMonday groot succes

KHN: Kick-off landelijke actie #BlackMonday groot succes

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) trapte de landelijke campagne #BlackMonday vanmorgen officieel af op het Plein in Den Haag, door een aantal Kamerleden symbolisch de sleutel van de horeca te overhandigen. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

 

De sleutel van de toekomst van de horeca ligt in handen van de overheid

Bij Millers en Cloos op het Plein overhandigden KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts symbolisch de sleutel van de horeca aan Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66); de politiek heeft immers de sleutel tot de oplossing. Willemsen richtte een kort woordje tot de politici over de inhoud van de actie #BlackMonday en waarom aanvullende financiële steun en perspectief op heropening cruciaal zijn voor de sector. Ook de petitie die in vier dagen al door ruim 40.000 mensen is ondertekend - en die deze boodschap ondersteunt – werd overhandigd. In een brief aan het kabinet en Tweede Kamerleden roept KHN de overheid op de horeca perspectief te bieden en in actie te komen om de uitverkoop van de branche te voorkomen en de horeca in Nederland te redden.

 

De aanwezige Kamerleden ondersteunen de ludieke actie, begrijpen de noodkreet en zeggen zich te realiseren dat het tijd is voor actie om te voorkomen dat de horeca uit het straatbeeld verdwijnt.

 

#BlackMonday – maandag 7 december

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot de start van #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

 

#BlackMonday staat volledig in het teken van de horeca. Vandaag worden er door het hele land verschillende initiatieven georganiseerd. Het is fijn dat zoveel mensen de horeca een warm hart toedragen. Alle acties geven aan hoe hoog de nood in de sector is en zijn een duidelijk signaal naar Den Haag.

 

Gevolgen zijn desastreus

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen, maar daadkracht vanuit het Kabinet ontbreekt. Daarom staat vandaag in het teken van #BlackMonday. De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

  1. Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.
  2. Kom met gerichte extra steun; de NOW moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

Ik ga ervan uit dat de politiek gehoor geeft aan deze noodkreet van onze prachtige branche en dinsdag met goed nieuws komt: aanvullende financiële steun en perspectief op heropening.”

 

Trefwoorden: KNH. campagne, black friday

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...