Geplaatst op: 15-12-2020
Auteur: Loreen Scharf &Swen Waterreus
Inholland
Publicatie: 2020-1-2

Mahahual: Bestemming of woonplaats?

Een studie over de impacts van cruisetoerisme op een Mexicaans kustdorp

Mahahual: Bestemming of woonplaats?

Cruisetoerisme groeit nog steeds en wordt gekenmerkt door een zeer brede reikwijdte die vele andere sectoren raakt (Brida, Riaño & Zapata, 2011). Mede daardoor kent het ook vele impacts op bestemmingen en bewoners, zowel positief als negatief. Bewoners spelen een belangrijke rol in de bezoekerservaring in een bestemming en daarom is acceptatie en steun van de lokale gemeenschap aan toerisme essentieel. Lokale gemeenschappen zouden moeten worden betrokken in de ontwikkeling van toeristische bestemmingen. 

Mahahual is een dorp aan de Mexicaans Caribische kust. De haven Costa Maya ontvangt rond de miljoen bezoekers per jaar (zie: https://www.ceicdata.com/en/mexico/cruise-arrivals-and-cruise-passenger-arrivals) en is daarmee de tweede grootste cruisebestemming van het land (zie: www.cruisemapper.com). In het voorjaar van 2019 is er kwalitatief onderzoek gedaan in samenwerking met Takata Experience, een lokaal onderzoekscentrum, onderdeel van een duikschool, naar de sociaal-culturele impact van cruisetoerisme in het dorp met als doel om oplossingen te vinden om de gemeenschap er meer van te laten profiteren.

Sociaal-culturele impacts zijn per definitie subjectief en gewoonlijk moeilijk meetbaar omdat er zoveel factoren een rol spelen (Fletcher et al., 2013). Voor deze studie is er gekozen om te kijken naar de volgende aspecten: kenmerken van de bestemming, kenmerken van bewoners, gevoelde sociaal-culturele impacts door bewoners en het havenmanagement (Brida, Riaño & Zapata, 2011; Deery, Jago & Fredline, 2012; Faulkner & Tideswell, 1997; Klein, 2011).

Voor wat betreft de bestemming- en bewonerskenmerken werd gevonden dat zo’n 85% van de bewoners van Mahahual werkzaam is in het toerisme. Het dorp kent dus een sterke economische afhankelijkheid. Deze afhankelijkheid zou de reden kunnen zijn waarom de bewoners aangeven contact met toeristen nog steeds te appreciëren, ondanks dat het dorp volgens bestaande theorieën (zoals de Irritation Index van Doxey, 1975, zie Fletcher et al., 2013) reeds een aversie tegen toeristen zou moeten vertonen. Daar komt bij dat bewoners aangeven weinig tot geen vertrouwen te hebben dat lokale leiders het toerisme in goede banen kunnen leiden en ze voelen ook geen betrokkenheid in de verdere ontwikkeling van toerisme in hun dorp.

Onder de gevoelde sociaal-culturele impacts van bewoners is gevonden dat infrastructuur en publieke diensten niet toereikend zijn voor de alsmaar groeiende bewoners- en toeristenaantallen in het dorp. Riool, waterzuiveringsinstallaties en afvalverwerking zijn overbelast. Het wegennetwerk takelt af en gezondheidszorg- en veiligheidsdiensten kunnen het nieuwe aantal mensen niet aan. Dit heeft ook zo zijn effect op omliggende natuur waarvan veel mensen afhankelijk zijn voor hun werk in de visserij of toeristische diensten. Terwijl toerisme zich bezighoudt met het vermaken van mensen, lukt dit eigenlijk helemaal niet voor de bewoners. Die klagen steen en been over het gebrek aan vermaak in en rond het dorp. Dit heeft tot gevolg dat velen in hun vrije tijd het dorp verlaten en hun geld elders uitgeven. Maar meer nog staat dit een gevoel van gemeenschap in de weg.

Gekeken naar havenmanagement wordt duidelijk dat de haven eigendom is van de zeer welvarende ITM Group. Er zijn verschillende zwembaden, entertainmentcentra, restaurants en bars en bovendien biedt Costa Maya zelf vervoer, tours, beach clubs en zelfs hotels aan. Er blijft zeer weinig over voor lokale ondernemers om aan te verdienen. Gezien de hoeveelheid geld dat er verdiend wordt aan de cruisetoeristen en het grote aantal toeristen in het dorp is het opvallend dat een groot deel van de 1000 bewoners van Mahahual nog in houten hutten leeft, zonder fundamentele voorzieningen als stromend water, rioolaansluiting en afvalvoorziening.

Al met al is er een oneerlijke verdeling van inkomsten en wegen de baten op dit moment niet op tegen de kosten voor de bewoners van Mahahual. Desondanks is er wel draagvlak voor toerisme omdat men zich zeer bewust is van hun economische afhankelijkheid. Echter, als de situatie niet verbetert en de bewoners zich uitgesloten blijven voelen van het toerismemanagement is het zeer denkbaar dat dit in de nabije toekomst zal veranderen.

Er zijn aanbevelingen gegeven hoe dit negatieve scenario te voorkomen. Een daarvan is het opzetten van een marktplaats die de culturele diversiteit van het dorp benut. Op de markt kan worden gehandeld, maar kunnen mensen ook onder elkaar komen, activiteiten organiseren, worden onderwezen in de vorm van workshops en zo bijdragen aan de economische, culturele en sociale situatie van het dorp. Er wordt tevens aanbevolen aan de lokale leiders om de bevolking meer te betrekken in het besluitvormingsproces en hier transparanter over te zijn. Het verantwoordelijke ministerie dient de infrastructuur te vernieuwen en paraat te maken voor huidig gebruik. Costa Maya haven wordt geadviseerd om de relatie met de gemeenschap aan te scherpen en ruimte te laten voor lokaal ondernemerschap.

Referenties

  • Ap, J. (1992). Residents’ perceptions on tourism impacts. Annals of Tourism Research, 19(4), 665–690. https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90060-3
  • Brida, J. G., Riaño, E., & Aguirre Zapata, S. (2011). Residents’ attitudes and perceptions towards cruise tourism development: A case study of Cartagena de Indias (Colombia). Tourism and Hospitality Research, 11(3), 181–196. https://doi.org/10.1177/1467358411415153
  • Deery, M., Jago, L., & Fredline, L. (2012). Rethinking social impacts of tourism research: A new research agenda. Tourism Management, 33(1), 64–73. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.01.026
  • Faulkner, B., & Tideswell, C. (1997). A Framework for Monitoring Community Impacts of Tourism A Framework for Monitoring Community Impacts of Tourism. Journal of Sustainble Tourism, 5(1), 3–28. https://doi.org/10.1080/09669589708667273
  • Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D., & Wanhill, S. (2013). Tourism: Principles and Practice (Fifth). Harlow, UK: Pearson.
  • Klein, R. A. (2011). Responsible Cruise Tourism: Issues of Cruise Tourism and Sustainability. Journal of Hospitality and Tourism Management, 18, 107–116.
  • Zhu, H., Liu, J., Wei, Z., Li, W., & Wang, L. (2017). Residents’ attitudes towards sustainable tourism development in a historical-cultural village: Influence of perceived impacts, sense of place and tourism development potential. Sustainability (Switzerland), 9(1). https://doi.org/10.3390/su9010061

Auteurs

Loreen Scharf (student Tourism Management Hogeschool Inholland 2015 – 2019) en Swen Waterreus (docent / onderzoeker Tourism Management Hogeschool Inholland). Correspondentie: Swen.waterreus@inholland.nl

Loreen heeft voor deze scriptie de categorieprijs 'Best Social Sustainable Thesis' gekregen in de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award.

Link: https://www.celth.nl/nl/projecten/tui-celth-sustainable-tourism-thesis-award-2020
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, cruises, sociale ongelijkheid

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...