Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen
HZ University of Applied Sciences heeft de HZ Sternprijs uitgereikt aan twee studenten voor hun uitmuntende scriptie. De scriptie van Miriam Günter is voor onze sector relevant. Zij komt voor seizoensverlenging met opmerkelijke suggesties.
Miriam Günter van de opleiding Vitality and Tourism Management heeft volgens de jury een zeer complete, creatieve en rijke scriptie afgeleverd waarin zij in opdracht van VVV Zeeland heeft onderzocht hoe het toerismeseizoen in Zeeland kan worden verlengd.
Klein zetje nodig voor verdere seizoensverlening
Zeeland heeft net als veel andere toeristische bestemmingen last van het seizoenspatroon dat inherent is aan toerisme. Een hele drukke en volle zomerperiode maar in de winter is het er extreem rustig. Dat zorgt voor lage inkomsten in de winter en ook weinig levendigheid. Miriam heeft onderzocht of zij met Duitse kwaliteitstoeristen het seizoen kan verlengen. Zij komen normaal al vroeg in het voorjaar en blijven tot eind oktober. Daarmee hebben ze nog maar een klein zetje nodig om het hele jaar naar Zeeland te reizen.
Zeeland moet zich op meer Duitse regio’s richten
Daartoe heeft zij 36 diepte-interviews met 72 toeristen gehouden en 8 interviews met medewerkers van klantenservices in Zeeland. Niet zo verwonderlijk constateerde ze dat er nu sprake is van een groep toeristen die van het laagseizoen geniet vanwege de rust aan de kust en de korte reisafstand. Opmerkelijk was ook dat ze een kwaliteitstoerist vond die bereid is verder te reizen. Zij blijven langer in de regio en hebben een meer avontuurlijk karakter waardoor ze ook secundaire attracties bezoeken. Ze beveelt Zeeland dan ook aan voor deze specifieke periode het zoekgebied in Duitsland uit te breiden van Noordrijn-Westfalen naar Hessen en Rijnland-Palts.
Welke doelgroepen
Doelgroepen die goed in het laagseizoen kunnen scoren zijn gezinnen met jonge kinderen, gezondheidstoeristen, wintercamperaars en verkenners die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de maritieme wereld en oorlogsgeschiedenis. Volgens Miriam kan februari in de toekomst een winstgevende markt worden voor families omdat dan veel kinderattracties weer opengaan.
Beide winnaars ontvingen een cheque van € 1.000,- en een, door kunstenares Hetty Heyster ontworpen, bronzen beeld van een stern.
Vanaf 6:48 presenteert Miriam haar scriptie: