Geplaatst op: 17-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?
waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn

Uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 is de stemming meegenomen van het Nederlands publiek van afgelopen zomer. Consumenten bestempelen de periode als ‘pittig’. De positieve zijde is dat vaak het begrip ‘saamhorigheid’ wordt gemeld. Kun je daar meer mee in recreatief beleid of in je bedrijf? Het vraagt aandacht om rondom de wisselende sentimenten een scenario te ontwikkelen.

In het Trendrapport staat bij sociaal culturele trends over 2019 en 2020: ‘In de open vraag hoe Nederlanders de afgelopen tijd hebben ervaren, komt een wisselend beeld naar voren. Een groot deel van de respondenten sprak over een zware, moeilijke tijd. Woorden als ‘lastig’, ‘zwaar’ en ‘pittig’ komen vaak terug in de antwoorden. De onzekerheid over het verloop van de crisis en angst voor de gevolgen werden ook vaak genoemd. Anderen waren boos dat mensen zich niet aan de richtlijnen hielden.’

‘Er zijn ook positieve geluiden te horen. Mensen vonden het ook een bijzondere tijd, ervoeren meer rust op straat en bij zichzelf. Ook was er waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn en zijn geïntensiveerd, bijvoorbeeld binnen gezinnen. Positief was verder de solidariteit, zorg voor elkaar en saamhorigheid die ze ervaren tijdens de crisis. Ook noemden mensen vaak meer rust doordat een groot deel van de activiteiten wegviel, maar ook de verminderde reistijd door het thuiswerken. Ook werd de schonere lucht en de milieuwinst door het afnemen van het verkeer genoemd. Daarnaast kwam een deel van de mensen tot nieuwe inzichten over het gehaaste bestaan voor corona en het meer waarderen van de fijne dingen in het leven, nu alles minder vanzelfsprekend blijkt.’ Het beeld wordt duidelijk...

Hoe kun je dat toepassen?

> Denk onder meer aan projecten voor recreatie waarin solidariteit en zorg voor elkaar en zorg voor het landschap centraal staan?
> Kun je op recreatiebedrijven meer activiteiten opzetten die rust en reflectie uitdragen?
> Kun je als recreatiebedrijf, stad of regio een tegenpool bieden voor het thuiswerken?

Je kan niet zonder...

Geef het maar toe, je kunt niet meer zonder Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Bestel jouw exemplaar meteen. Nog beter, neem een voordelig abonnement.

Trefwoorden: trend, samen, zorg, natuur, recreatie, beleid, ondernemer, scenario

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.