Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-12-2020
Auteur: Rob Stevens
Stratch

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

2020 was voor de verblijfsrecreatie een bewogen jaar. Met een verloren voorseizoen, een heel druk hoogseizoen en een teleurstellen najaar kijken ondernemers met gemengde gevoelens terug op dit coronajaar. In dit artikel presenteert Benchmark Specialist Rob Stevens van Stratech de cijfers van afgelopen jaar. Hoe heeft uw bedrijf het ten opzichte van het gemiddelde gedaan?

Als we naar de boekingen in 2020 met een verblijf in 2020 kijken, zien we duidelijk de impact van het Coronavirus terug. In de eerste weken van het jaar werd er nog volop geboekt, maar toen duidelijk werd dat er in Nederland maatregelen werden getroffen om het Coronavirus tegen te gaan én de eerste lockdown werd afgekondigd, stagneerden de boekingen volledig met als ultiem dieptepunt week 12 toen er nauwelijks nog geboekt werd.

Boekingen2020Stratech

Toen in week 16 duidelijk werd dat het virus nog wel rond bleef hangen, maar de besmettingen terug liepen en dat recreëren in het buitenland afgeraden werd, zagen we een enorme piek in boekingen voor verblijven bij de Nederlandse recreatiebedrijven. Ook na de zomervakantie werd er volop (om)geboekt, maar met name het laatste kwartaal van 2020 stelt gezien het aantal boekingen erg teleur.

Veel reserveringen voor 2021

De boekingspiek van na de zomervakantie 2020 is te verklaren doordat veel ondernemers hun prijslijsten dit jaar eerder hebben gepubliceerd, mede omdat er vanuit de gast veel vraag was naar de mogelijkheid om te kunnen boeken voor 2021. Tevens zijn er toen veel reserveringen omgeboekt naar een andere periode. Ook zijn er na de zomervakantie veel reserveringen gemaakt vanwege het feit dat er dit jaar, ingegeven door Corona, veel vraag was naar de Nederlandse markt door de Nederlandse gast. Veel parken hadden een bezettingsgraad van 100% en om volgend jaar zeker te zijn van een plekje, hebben veel gasten alvast een reservering gemaakt. Dit had tevens te maken met een stuk onzekerheid over de vakantiemogelijkheden voor 2021, ook weer rekening houdend met Corona.

Minder reserveringen en omzet in 2020

Onder aan de streep heeft 2020 op het gebied van aantal reserveringen en omzet minder gepresteerd dan 2019. Er staan op het moment van schrijven gemiddeld 10,8% minder reserveringen en daarmee 2,6% minder omzet genoteerd vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar. Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties hebben overall minder gepresteerd dan 2019.

De kampeerplekken hebben dit jaar 16,8% minder reserveringen gehad en daarmee 6,4% minder omzet. Deze rode cijfers komen met name voort uit de diverse voorjaarsvakanties toen kamperen zonder privé sanitair niet was toegestaan door de toen geldende maatregelen. De verhuuraccommodaties hebben ook iets minder gepresteerd met 4,1% minder reserveringen en 0,9% minder omzet. Voor de verhuuraccommodaties geldt dat met name de voorjaarsvakanties minder hebben gepresteerd en gasten hun vakantie hebben geannuleerd of omgeboekt na het sluiten van de faciliteiten op de parken.

Alleen voorjaarsvakantie en zomer in de plus

Van alle Nederlandse speciale periodes hebben alleen de voorjaarsvakantie en de zomervakantie dit jaar beter gepresteerd dan dezelfde speciale periode van 2019. Er moet echter wel een nuance worden aangebracht bij de goede prestaties in de zomervakantie. Veel vakantieparken die in de top opereren zien deze groene cijfers niet zo terug. Deze parken zitten normaliter al vol in de zomerperiode en konden niet profiteren van de vraag en de schaarste die ontstond door Corona. Voor hen betekent dit ook dat zij hiermee niet het geleden verlies van de voorjaarsvakanties (enigszins) konden compenseren.

Boekingen2020Stratech


Voor de recreatieondernemers is de schade natuurlijk groter dan alleen het omzetverlies op de kampeerplekken en verhuuraccommodaties. Diverse faciliteiten moesten worden gesloten en leverden hierdoor geen omzet meer op, daar waar vaste lasten wel doorliepen.

Vooruitblik 2021

Voor volgend jaar staan, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, de cijfers op groen. Dit zegt nog niets over de uiteindelijke cijfers van 2021, maar het biedt wel hoop. In de Stratech Benchmark zien we de groene cijfers ook terug. Overall staat 2021 op dit moment er beter voor dan 2020 op hetzelfde moment vorig jaar. Hierbij moeten we wel rekening houden met het feit dat er dit jaar, vergeleken met vorig jaar, eerder geboekt kon worden voor het volgende jaar. Tevens zijn er dit jaar reserveringen omgeboekt naar volgend jaar die ook in deze cijfers zitten. Daarnaast staan er in 2021 nog veel vouchers uit, die nog verzilverd kunnen worden of misschien wel uitbetaald moeten worden.

Boekingen2020Stratech

Belangrijke marketingtips voor 2021

Het is belangrijk om voor volgend jaar na te denken over bovengenoemde zaken en hier, onder andere in de marketinguitingen, rekening mee te houden. We willen jullie niet met lege handen de feestdagen in laten gaan, dus hebben we in samenwerking met Geert Buskes van onze (online) marketing partner Effecty enkele tips/tricks opgesteld zodat jij in 2021 goed van start kunt gaan met je marketingaanpak. Doe ook je voordeel met onderstaande, waardevolle trends:

Marketingtips 2021

  1. Doelgroepfocus
  2. Automatiseren en optimaliseren van de gastreis
  3. Focus op individueel vermaak
  4. Affiliate marketing
  5. Native en video advertising
  6. Conversieoptimalisatie met eye-tracking en prototyping
  7. Self service en self-check-in

Ben je benieuwd hoe je deze tips toe kunt passen binnen je eigen recreatiebedrijf? Op https://www.effecty.nl/kansen-in-de-leisurebranche-voor-2021/ worden in hun blog 'Kansen in de leisure branche voor 2021' de bovengenoemde 7 trends toegelicht! 

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-impact-coronavirus-deel-7.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-corona-deel7
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, boekingen, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...