Geplaatst op: 24-12-2020
Auteur: Rob Stevens
Stratch

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

2020 was voor de verblijfsrecreatie een bewogen jaar. Met een verloren voorseizoen, een heel druk hoogseizoen en een teleurstellen najaar kijken ondernemers met gemengde gevoelens terug op dit coronajaar. In dit artikel presenteert Benchmark Specialist Rob Stevens van Stratech de cijfers van afgelopen jaar. Hoe heeft uw bedrijf het ten opzichte van het gemiddelde gedaan?

Als we naar de boekingen in 2020 met een verblijf in 2020 kijken, zien we duidelijk de impact van het Coronavirus terug. In de eerste weken van het jaar werd er nog volop geboekt, maar toen duidelijk werd dat er in Nederland maatregelen werden getroffen om het Coronavirus tegen te gaan én de eerste lockdown werd afgekondigd, stagneerden de boekingen volledig met als ultiem dieptepunt week 12 toen er nauwelijks nog geboekt werd.

Boekingen2020Stratech

Toen in week 16 duidelijk werd dat het virus nog wel rond bleef hangen, maar de besmettingen terug liepen en dat recreëren in het buitenland afgeraden werd, zagen we een enorme piek in boekingen voor verblijven bij de Nederlandse recreatiebedrijven. Ook na de zomervakantie werd er volop (om)geboekt, maar met name het laatste kwartaal van 2020 stelt gezien het aantal boekingen erg teleur.

Veel reserveringen voor 2021

De boekingspiek van na de zomervakantie 2020 is te verklaren doordat veel ondernemers hun prijslijsten dit jaar eerder hebben gepubliceerd, mede omdat er vanuit de gast veel vraag was naar de mogelijkheid om te kunnen boeken voor 2021. Tevens zijn er toen veel reserveringen omgeboekt naar een andere periode. Ook zijn er na de zomervakantie veel reserveringen gemaakt vanwege het feit dat er dit jaar, ingegeven door Corona, veel vraag was naar de Nederlandse markt door de Nederlandse gast. Veel parken hadden een bezettingsgraad van 100% en om volgend jaar zeker te zijn van een plekje, hebben veel gasten alvast een reservering gemaakt. Dit had tevens te maken met een stuk onzekerheid over de vakantiemogelijkheden voor 2021, ook weer rekening houdend met Corona.

Minder reserveringen en omzet in 2020

Onder aan de streep heeft 2020 op het gebied van aantal reserveringen en omzet minder gepresteerd dan 2019. Er staan op het moment van schrijven gemiddeld 10,8% minder reserveringen en daarmee 2,6% minder omzet genoteerd vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar. Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties hebben overall minder gepresteerd dan 2019.

De kampeerplekken hebben dit jaar 16,8% minder reserveringen gehad en daarmee 6,4% minder omzet. Deze rode cijfers komen met name voort uit de diverse voorjaarsvakanties toen kamperen zonder privé sanitair niet was toegestaan door de toen geldende maatregelen. De verhuuraccommodaties hebben ook iets minder gepresteerd met 4,1% minder reserveringen en 0,9% minder omzet. Voor de verhuuraccommodaties geldt dat met name de voorjaarsvakanties minder hebben gepresteerd en gasten hun vakantie hebben geannuleerd of omgeboekt na het sluiten van de faciliteiten op de parken.

Alleen voorjaarsvakantie en zomer in de plus

Van alle Nederlandse speciale periodes hebben alleen de voorjaarsvakantie en de zomervakantie dit jaar beter gepresteerd dan dezelfde speciale periode van 2019. Er moet echter wel een nuance worden aangebracht bij de goede prestaties in de zomervakantie. Veel vakantieparken die in de top opereren zien deze groene cijfers niet zo terug. Deze parken zitten normaliter al vol in de zomerperiode en konden niet profiteren van de vraag en de schaarste die ontstond door Corona. Voor hen betekent dit ook dat zij hiermee niet het geleden verlies van de voorjaarsvakanties (enigszins) konden compenseren.

Boekingen2020Stratech


Voor de recreatieondernemers is de schade natuurlijk groter dan alleen het omzetverlies op de kampeerplekken en verhuuraccommodaties. Diverse faciliteiten moesten worden gesloten en leverden hierdoor geen omzet meer op, daar waar vaste lasten wel doorliepen.

Vooruitblik 2021

Voor volgend jaar staan, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, de cijfers op groen. Dit zegt nog niets over de uiteindelijke cijfers van 2021, maar het biedt wel hoop. In de Stratech Benchmark zien we de groene cijfers ook terug. Overall staat 2021 op dit moment er beter voor dan 2020 op hetzelfde moment vorig jaar. Hierbij moeten we wel rekening houden met het feit dat er dit jaar, vergeleken met vorig jaar, eerder geboekt kon worden voor het volgende jaar. Tevens zijn er dit jaar reserveringen omgeboekt naar volgend jaar die ook in deze cijfers zitten. Daarnaast staan er in 2021 nog veel vouchers uit, die nog verzilverd kunnen worden of misschien wel uitbetaald moeten worden.

Boekingen2020Stratech

Belangrijke marketingtips voor 2021

Het is belangrijk om voor volgend jaar na te denken over bovengenoemde zaken en hier, onder andere in de marketinguitingen, rekening mee te houden. We willen jullie niet met lege handen de feestdagen in laten gaan, dus hebben we in samenwerking met Geert Buskes van onze (online) marketing partner Effecty enkele tips/tricks opgesteld zodat jij in 2021 goed van start kunt gaan met je marketingaanpak. Doe ook je voordeel met onderstaande, waardevolle trends:

Marketingtips 2021

  1. Doelgroepfocus
  2. Automatiseren en optimaliseren van de gastreis
  3. Focus op individueel vermaak
  4. Affiliate marketing
  5. Native en video advertising
  6. Conversieoptimalisatie met eye-tracking en prototyping
  7. Self service en self-check-in

Ben je benieuwd hoe je deze tips toe kunt passen binnen je eigen recreatiebedrijf? Op https://www.effecty.nl/kansen-in-de-leisurebranche-voor-2021/ worden in hun blog 'Kansen in de leisure branche voor 2021' de bovengenoemde 7 trends toegelicht! 

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-impact-coronavirus-deel-7.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-corona-deel7
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, boekingen, omzet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...