Geplaatst op: 08-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Heusden ontwikkelt Art Festival

September 2021 eerste editiie

Heusden ontwikkelt Art Festival
Hoofden, thema eerste Art Festival in Heusden. Foto: Stichting Kunst Vesting Heusden

Door de lockdown is het niet mogelijk om evenementen te houden maar de ontwikkeling gaat wel verder. Heusden zet zich in september op de kaart met een nieuw artistiek evenement, Art Festival Heusden.

De vestingstad wordt een openluchtmuseum met als thema ‘het hoofd’. De eerste kunstenaars Artists in Residence zijn bekend. Op 11 en 12 september 2021 vindt het Art Festival Heusden plaats. Dit is een nieuw initiatief dat artistiek talent, vernieuwende creaties, muziek, dans en de monumentale schoonheid van Heusden Vesting verenigt in één groot, interactief Kunstfestival. 

Het uitgangspunt is om nieuwe creaties te creëren binnen een actueel thema: het hoofd. Het Art festival daagt kunstenaars uit heel het land uit om op dit thema in te spelen en de hoofden van de bezoekers te inspireren.

Hoofden maatschappij

Waarom het hoofd als thema? Het roept veel vragen in het hoofd op. Leven we niet te veel in ons hoofd? Zijn we een ‘hoofden maatschappij’ geworden? Wat doet eenzaamheid en corona met ons hoofd? Het hoofd staat centraal in onze maatschappij, het staat aan het hoofd van het lichaam, herbergt onze persoonlijkheid, wensen, verschillen, gedachten en angsten.

Artists in Residence kunstenaars bekend

Een onderdeel van het Art festival is Artists in Residence. Een week voor aanvang van het Festival zijn 6 kunstenaars in de vesting woonachtig om te werken aan hun kunstproject. De geselecteerde kunstenaars zijn: MooniQ Priem, Casper Strietman, Thomas Trum, Anita Vermeeren en Janneke Verhoeven. 

Er is nog één wildcard te vergeven aan een talentvolle student van het St. Joost. Met de bekendmaking van deze kunstenaars is de open inschrijving voor deelname aan het Art Festival Heusden officieel van start.

Open inschrijving tot 1 maart 2021

Tot 1 maart 2021 is er de mogelijkheid voor kunstenaars en artiesten zich in te schrijven via www.artfestivalheusden.nl . Het thema ‘hoofd’ zal centraal staan tijdens de eerste editie van die kunstfestival, met de vestingstad Heusden als toneel. Er zijn 40 expositieplekken beschikbaar. Een onafhankelijke commissie onder leiding van Ine Castelijns zal de verschillende inzendingen beoordelen en selecteren.
Trefwoorden: Heusden, festival, kunst, cultuur, citymarketing, evenement, DMO

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.