Bezorgmarkt maaltijden groeit met 37%
In 2020 groeide de omzet van bezorging van maaltijden met maar liefst 37% naar ruim 2,7 miljard euro. Dat maakt het FoodService Instituut Nederland vandaag bekend. Het instituut verwacht dat na corona deze omzet blijft.
Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest. In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.
Corona heeft bestaande ontwikkeling versneld
"Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vogelvlucht gekregen”, aldus Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN. Blokker: ‘"ensen die normaal nooit bestelden, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”
Ook bestelfrequentie omhoog
Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Uit de onlangs gepubliceerde Foodshopper Monitor, een jaarlijks consumentenonderzoek door het FSIN, blijkt dat vooral jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meestgenoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken.
Groei is blijvend
De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. ‘Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen.