Geplaatst op: 14-01-2021
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

VrijetijdsTrends 2021

Minisamenleving, intenser genieten, live heeft impact, BestemmingNL

VrijetijdsTrends 2021
Afbeelding van Bequest via Pixabay

Ook in 2021 heeft het coronavirus nog een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. Zelfs nu in het begin van het jaar de vacinatie begint, zal het zeker tot het najaar duren voor langzaam de ‘oude ontspan-economie’ weer begint te draaien. Tot die tijd creëren we onze minisamenleving thuis. We doen dit met thuisentertainment, uitgebreid koken, onze eigen kleine sportschool en traditionele bordspelen. Ook investeren we in de verbetering van ons eigen huis in sfeer of luxe. De grens tussen werk en vrijetijd wordt door meer online thuiswerken steeds kleiner. De crisis doet ons beseffen dat we intenser moeten genieten van momenten als eten (meer en luxere bestelopties) of live contact met vrienden en familie. Ook een live beleving, zoals een bezoek aan een pretpark, dierentuin, theater of concert, worden waardevoller. Zeker nu we door de digitale innovatie ook activiteiten die we vroeger live deden naar ons toe kunnen halen (de online pubquiz, escaperoom of danceparty). Dat schrijft Goof Lukken in zijn jaarlijkse VrijetijdsTrends.

Goof Lukken is docent bij de Breda University of Applied Sciences en oprichter van het platform Vrijetijdskennis. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche. "Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie”. Daarom volgen er gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Corona

Langzaamaan gaan we gedurende het komende jaar terug naar de tijd voor de crisis. Na de lockdown openen diverse attracties weer als eerste de de poorten. Hopelijk gevolgd door de horeca. Door vacinatie en sneller kunnen testen, kunnen live events weer in kleinere schaal gaan plaatsvinden. De consument (net als de vrijetijdsindustrie) moet zich alleen wel wendbaarder opstellen. De bestemming Nederland is weer op de kaart voor de lange en korte vakanties en mogelijk de bestemming Europa in de zomer ook. Ons vrijetijdsgedrag zal ook gedurende en na de corona, steeds meer reserveerbaar en gepland worden. Dat is een erfenis die overblijft van de crisis.

Minisamenleving thuis

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zijn nu binnen het gezin nog belangrijker. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en online afleiding zoekt. Zo kan de consument in musea virtueel op bezoek en verzorgt een streamingdienst diverse theatershows onbeperkt op je tv thuis. Naast gratis content zien we ook betaalde content verschijnen. Zo worden streams van live optredens van diverse artiesten tegen betaling aangeboden. Sporten gebeurt meer op individuele basis door krachtraining thuis of hardlopen of fietsen in de buurt.

Intenster genieten

In 2021 gaan consumenten intenser genieten van momenten als eten (meer en luxere bestelopties) of live contact met vrienden en familie. Ook een live beleving zoals een bezoek aan een pretpark, dierentuin, theater of concert, worden waardevoller. Zeker nu we door de digitale innovatie ook activiteiten die we vroeger live deden naar ons toe kunnen halen (de online pubquiz, escaperoom of danceparty). Ook hybride vormen van events (zowel live als online) maken deelname steeds makkelijker en toegankelijker. Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Wandelen en fietsen in de natuur is nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere bekende vertrekpunten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Door inzet van online druktemeters wordt hieraan gewerkt. Nederland heeft een hoge dichtheid aan wandel- en fiets routes: 85.000 km officieel netwerk met 36.000 km wandelroutes een 33.600 fietsnetwerk, dus de totale capaciteit is voldoende.

Live heeft impact

De waarde van een live event, ontmoeting of beleving stijgt enorm in waarde. We zijn in de crisis beperkt geweest in onze bewegingsvrijheid. Veel ‘live’ momenten konden niet door gaan, vonden online of in de 1,5 metersamenleving plaats. Nu de verwachting is dat live events mogelijk in de loop van het jaar weer mogelijk gaan zijn en besmettingen dalen, komt alles dat live is met veel impact binnen bij de consument. De waardering voor iets samen meemaken zal veel hoger worden.

Nederland als bestemming

Ons eigen land is weer helemaal terug als vakantiebestemming. De Nederlandse consument heeft gezien dat ons land mooi, divers en onverwacht is. De populariteit van ons eigen land blijft zeker nog het hele jaar bestaan. Mogelijk wordt reizen binnen Europa langzaamaan ook weer mogelijk, maar de consument heeft nog veel angst om te vliegen en kiest weer vaker voor de klassieke autovakantie.

Scenario voor de crisis: langzaamaan naar de ‘oude ontspan-economie’?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst qua corona?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de korte en middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. De ‘oude ontspan-economie’ herstelt zich. Hierbij is de consument wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Een erfenis die overblijft van de crisis is dat de vrijetijd meer gereseveerd en gepland moet lopen. Naast het boeken van vakanties is ook het boeken van horeca of dagjes uit het nieuwe normaal. Hygiene blijft een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van onze vrijetijd. Ook blijft wendbaarheid gevraagd van consument en de vrijetijdsindustrie. Mogelijk volgen nog enkele nieuwe uitbraken van het virus of een variant. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en gaat soberder leven. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Link: https://www.vrijetijdskennis.nl
Trefwoorden: trends, toerisme, leisure, vrije tijd

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Start Bouw Ngyuwe bij ZooParc Overloon
ZooParc Overloon is begonnen met de bouw van Ngyuwe, het grootste expeditiegebied in de geschiedenis van het park. Ngyuwe neemt bezoekers mee naar het hart van tropisch Afrika.