Geplaatst op: 26-01-2021
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: 2020-06

De eindsprint van jaar 2020

Topdrukte sinds september

De eindsprint van jaar 2020

Het was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden. De verschillende recreatieondernemers waren druk met het interpreteren van de coronaregels, zodat zij weer (mondjesmaat) open konden gaan en zij keken reikhalzend uit naar de versoepeling van de regels. De 1,5 meter afstand in combinatie met het openstellen van de sanitairgebouwen leek daarbij een kernpunt. Privé sanitair units bleken ineens bittere noodzaak te zijn in plaats van louter luxe.

De gevolgen voor het consumentengedrag en daarmee de recreatiesector waren legio. Men bleef massaal in Nederland recreëren, de botenverkoop groeide enorm, elektrisch fietsen waren uitverkocht, ligplaatsen in jachthavens raakten vol, recreatiewoningen waren niet aan te slepen, en campings raakten overvol. Dat vertaalde zich in het feit dat de exploitaties van recreatieparken en jachthavens eigenlijk best stabiel gebleven zijn en in sommige gevallen zelfs beter. Dat heeft op haar beurt er onder andere voor gezorgd dat er een forse toename is waar te nemen van de aan- en verkooptransacties van vakantieparken en jachthavens.

Alle redenen voor de transacties in recreatief vastgoed:

Covid 19, zoals hierboven gememoreerd;

  • de toename in vraag naar recreatiewoningen. Door de aankoop van een eigen recreatiewoning heeft men de vakantie veiliggesteld. Daarnaast kan men Covidproof van de eigen vakantiewoning genieten. Bijkomend aspect is de lage rente op de bank;
  • sinds eind 2018 kopen Franse concerns campings en bungalowparken in Nederland. De Fransen hebben vertrouwen in Nederland en de verblijfsrecreatieve markt. De Fransen zijn bekend met de Nederlandse recreant. Al jaren gaan Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Daarbij komt dat de weersomstandigheden in Frankrijk met name in het hoogseizoen niet altijd ideaal zijn, lees te heet. Daarnaast willen de Fransen een brug slaan tussen Nederland en Frankrijk om de Nederlandse recreant nog meer aan zich te binden;
  • private equity fondsen maken hun entree in de Nederlandse recreatie. Het doel van private equity is groei om na een x aantal jaren met winst te verkopen. Een onderdeel van die groeistrategie is uitbreiding. Deze concerns zijn daardoor zeer actief op zoek naar uitbreiding en met name herontwikkelingslocaties.
Toenemende vraag naar jachthavens.

Toenemende vraag naar jachthavens.

De toename van de vraag naar vakantieparken en jachthavens resulteert bij ons ons op kantoor in ongekend veel aan- en verkoop transacties sinds de maand september. Waarschijnlijk mede aangejaagd door de verhoging van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2021. Hierdoor willen kopers ook nog graag voor het einde van het jaar de transactie afronden hetgeen extra druk veroorzaakt.

De recreatie- en watersportsector bewijst maar weer dat het een sector van doorzetters is waar altijd wel iets in te doen is. Fijn dat wij alweer 40 jaren onze diensten in die sector mogen aanbieden!

Goed gesprek over recreatief vastgoed?

We zijn u graag van dienst! www.maasrbm.nl
Maas heeft vestigingen in Den Bosch (+31(0) 73 640 88 88) en in Huizen (+31(0) 35 623 62 12).

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, ondernemingen, verkoop, aankoop, makelaars

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...