Geplaatst op: 18-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen

Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen
Afbeelding van HubertPhotographer via Pixabay

Goed nieuws voor claimorganisaties. Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat claims op luchtvaartmaatschappijen die door claimorganisaties worden ingediend, moeten worden betaald. 

Het gaat om claims die door consumenten worden overgedragen aan  claimorganisaties die ze vervolgens bij de luchtvaartmaatschappijen int. Eerder bepaalde de rechtbank nog dat de luchtvaartmaatschappij niet aan de claimorganisatie hoefde te betalen. 

Achtergrond van de zaak

In september 2017 kwam een vlucht van Ryanair met meer dan 3 uur vertraging aan in Eindhoven. De vertraging was veroorzaakt door een kapotte boordradio. 4 passagiers droegen naar aanleiding van die vertraging hun compensatievorderingen van in totaal 1.600 euro over aan Claimingo, een bedrijf dat claims int bij Ryanair. Claimingo heeft de afgesproken vergoeding al betaald aan de passagiers, maar nooit het geld gekregen van Ryanair.

Ryanair vindt dat zij de vorderingen van Claimingo niet hoeft te betalen vanwege 2 redenen. In de voorwaarden van Ryanair staat dat vorderingen niet kunnen worden overgedragen aan derden, in dit geval Claimingo, het bedrijf dat de claims heeft geïnd namens de passagiers. Dat wordt ook wel een cessieverbod genoemd. Daarnaast vindt Ryanair dat een kapotte boordradio een zogenoemde ‘buitengewone omstandigheid’ is en daarom geen reden vormt voor compensatie.

Oordeel van de rechtbank

De kantonrechter wees de vordering van Claimingo af. De rechtbank oordeelde dat de passagiers ook zelf hun vordering hadden kunnen indienen bij Ryanair. Maar omdat het overdragen van hun vordering aan Claimingo in strijd was met het cessieverbod, hoefde Ryanair de vorderingen in ieder geval niet te betalen aan het bedrijf.

Oordeel van het hof

Het hof oordeelt nu anders. Het hof vindt dat het cessieverbod in dit geval nietig is. Het verbod is een ontoelaatbare beperking van de aanspraak op compensatie. Het maakt daarbij niet uit dat het bedrijf dat de vorderingen heeft ingediend zelf geen consument is. Daarnaast is het uitvallen van een van de boordradio’s volgens het Europese recht geen bijzondere omstandigheid. Ook hoefde het vliegtuig niet over álle aan boord aanwezige boordradio’s te beschikken. In hoger beroep heeft Ryanair dit ook niet betwist.

De uitspraak van het hof heeft tot gevolg dat Ryanair alsnog de ingediende vorderingen met een totaalbedrag van 1.600 euro aan het bedrijf moet betalen. Daarnaast draait de luchtvaartmaatschappij ook op voor de gemaakte proceskosten en incassokosten. 

Trefwoorden: luchtvaart, claims, vertragingen, rechtspraak

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.