Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
Bijna alle Nederlanders (97%) vinden het belangrijk dat (klein)kinderen in het dagelijks leven gezond eten. Tijdens een dagje uit daalt die intentie naar 59% maar dat is nog altijd een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek van JOGG onder duizend Nederlanders. Deze organisatie zet zich in voor een omgeving waar kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. Met het platform Gezond Uit werk JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit.
Helft neemt geen eten mee van huis
De helft van de respondenten (52%) heeft tijdens een dagje uit geen eten van thuis meegenomen. Dat zijn er meer dan in het vorige onderzoek toen 61% nog eten van thuis meenam. Vooral ouderen nemen in mindere mate eten vanuit huis mee op een dagje uit. Belangrijkste redenen om eten mee te nemen zijn de kosten, gemak of allergie.
Bezoekers hebben leuke budgetten beschikbaar
De meeste respondenten (62%) hebben voor eten en drinken tijdens een dagje uit een budget van 5 tot 20 euro beschikbaar. De helft van hen heeft tussen de 5 en 10 euro beschikbaar en de andere helft tussen de 11 en 20 euro. Twintig procent van alle respondenten wil meer dan 20 euro uittrekken voor eten en drinken op het dagje uit. 12% heeft minder dan 5 euro beschikbaar, 6% niets en ook 6% zelfs meer dan 30 euro.
Gezonde associaties
Gezond eten wordt vooral geassocieerd met vetarm, minder suiker, groente, fruit en water. De meeste respondenten (66%) vinden het goed dat dagattracties gezonde producten promoten. Het gezonde aanbod van eten en drinken wordt gemiddeld gewaardeerd.
Toch hebben de meeste respondenten op hun laatste dagje uit niet heel erg gezonde keuzes gemaakt. Ze kozen voor een belegd broodje (42%), friet (31%), een ijsje (28%), snacks (20%) of een zoete lekkernij (15%).
Prijs kan gedrag beïnvloeden
Opvallend is dat consumenten gevoelig zijn voor een prijsdaling van het gezonde aanbod. Wordt daarvan de prijs verlaagd, dan worden meer gezonde keuzes gemaakt. Expliciet gevraagd naar keuzeaspecten blijkt prijs een belangrijke driver te zijn. Dat is met 64% veruit het belangrijkste keuzecriterium, gevolgd door smaak (51%) en pas op een derde plaats gezond (33%). Respondenten van 35 jaar of ouder vinden gezond eten belangrijker dan jongeren.
Communicatie op het park belangrijkst
Nederlanders willen vooral in het park zelf worden geïnformeerd over het aanbod aan (gezondere) keuzes (50%). Ook de website (24%), de plattegrond (21%) en bij de aankoop van tickets (18%) spelen nog een rol in de communicatie. Interessante bijvangst uit het onderzoek is dat 59% van de respondenten meerdere keren per jaar een dagje uit gaat naar een dagattractie en 12% een keer per maand.