Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Afbeelding van silviarita via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.

Bijna alle Nederlanders (97%) vinden het belangrijk dat (klein)kinderen in het dagelijks leven gezond eten. Tijdens een dagje uit daalt die intentie naar 59% maar dat is nog altijd een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek van JOGG onder duizend Nederlanders. Deze organisatie zet zich in voor een omgeving waar kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. Met het platform Gezond Uit werk JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit.

Helft neemt geen eten mee van huis

De helft van de respondenten (52%) heeft tijdens een dagje uit geen eten van thuis meegenomen. Dat zijn er meer dan in het vorige onderzoek toen 61% nog eten van thuis meenam. Vooral ouderen nemen in mindere mate eten vanuit huis mee op een dagje uit. Belangrijkste redenen om eten mee te nemen zijn de kosten, gemak of allergie.

Bezoekers hebben leuke budgetten beschikbaar

De meeste respondenten (62%) hebben voor eten en drinken tijdens een dagje uit een budget van 5 tot 20 euro beschikbaar. De helft van hen heeft tussen de 5 en 10 euro beschikbaar en de andere helft tussen de 11 en 20 euro. Twintig procent van alle respondenten wil meer dan 20 euro uittrekken voor eten en drinken op het dagje uit. 12% heeft minder dan 5 euro beschikbaar, 6% niets en ook 6% zelfs meer dan 30 euro.

X

Gezonde associaties

Gezond eten wordt vooral geassocieerd met vetarm, minder suiker, groente, fruit en water. De meeste respondenten (66%) vinden het goed dat dagattracties gezonde producten promoten. Het gezonde aanbod van eten en drinken wordt gemiddeld gewaardeerd.

Toch hebben de meeste respondenten op hun laatste dagje uit niet heel erg gezonde keuzes gemaakt. Ze kozen voor een belegd broodje (42%), friet (31%), een ijsje (28%), snacks (20%) of een zoete lekkernij (15%).

Prijs kan gedrag beïnvloeden

Opvallend is dat consumenten gevoelig zijn voor een prijsdaling van het gezonde aanbod. Wordt daarvan de prijs verlaagd, dan worden meer gezonde keuzes gemaakt. Expliciet gevraagd naar keuzeaspecten blijkt prijs een belangrijke driver te zijn. Dat is met 64% veruit het belangrijkste keuzecriterium, gevolgd door smaak (51%) en pas op een derde plaats gezond (33%). Respondenten van 35 jaar of ouder vinden gezond eten belangrijker dan jongeren.

X

Communicatie op het park belangrijkst

Nederlanders willen vooral in het park zelf worden geïnformeerd over het aanbod aan (gezondere) keuzes (50%). Ook de website (24%), de plattegrond (21%) en bij de aankoop van tickets (18%) spelen nog een rol in de communicatie. Interessante bijvangst uit het onderzoek is dat 59% van de respondenten meerdere keren per jaar een dagje uit gaat naar een dagattractie en 12% een keer per maand.

X
Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, horeca, gezondheid, eten, drinken, gezond eten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
11/10/24
Reusachtige draak als kroon op het werk
Een reusachtige roodkleurige draak vormt vanaf zaterdag 12 oktober het pronkstuk van Fantastische Fabelwezens in Burgers' Zoo.
10/10/24
Apenrots vernieuwing in ARTIS-Park
De modernistische Apenrots, gebouwd in 1966, ondergaat dit najaar een transformatie en wordt het nieuwe verblijf van de bedreigde kleine panda en de kleinklauwotter.
08/10/24
Ticketveiling.nl en DierenPark Amersfoort overhandigen cheque Chimpanseetours aan Jane Goodall Instituut
Op dierendag overhandigden Ticketveiling.nl en DierenPark Amersfoort een cheque ter waarde van 10.000 euro aan het Jane Goodall Instituut Nederland.
07/10/24
Exclusief voor leden
25 miljoen bezoekers voor Plopsa De Panne
Het Belgische attractiepark De Panne heeft de 25 miljoenste bezoeker sinds de opening in 2000 ontvangen. In Nederland investeert de Plopsagroep 1,5 miljoen in Plopsa Indoor Coevorden.
27/09/24
IAAPA Expo Europe 2024 breekt records in Amsterdam
IAAPA Expo Europe sluit af in de RAI Amsterdam met het hoogste aantal geregistreerde deelnemers in de geschiedenis van de regio. Dit jaar brak het evenement het EMEA-record voor de grootste beursvloer ooit, met meer dan 18.000 vierkante meter aan tentoonstellingsruimte.