Tonnen steun van fans voor Blijdorp
Van Tikkie, naar oliebol en bandje
Melanie Haazer heeft met haar doneeractie al ruim 43.000 euro opgehaald voor Diergaarde Blijdorp.
De Diergaarde ontvangt in deze financieel lastige coronatijd steun uit alle, soms onverwachte, hoeken. Vanwege de landelijke lockdown is Diergaarde Blijdorp op dit moment gesloten voor publiek maar de kosten voor de verzorging van de dieren en planten gaat gewoon door.
Het geld dat met alle acties wordt opgehaald zal dan ook dankbaar worden besteed aan dierwelzijn, voeding, logistiek, onderhoud van de verblijven, energiekosten en verzorging. Per maand bedragen de totale exploitatiekosten ongeveer 1.5 miljoen euro.
Vele tonnen aan steun van fans
Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp: "Al deze steun, die inmiddels vele tonnen bedraagt, is hartverwarmend en laat zien hoezeer mensen zich betrokken voelen bij de Diergaarde. Juist in deze coronatijd is er veel behoefte om buiten te zijn in de natuur en wordt Blijdorp erg gemist. Wij bedanken iedereen die ons steunt, bekend en onbekend, met kleine en grote bijdragen”.
BN-ers op de bres
De steunactie voor Diergaarde Blijdorp die Patricia Paay dit jaar is gestart, heeft nu al circa 200.000 euro opgebracht met bijna 16.000 donaties. Veel BN-ers geven gevolg aan de oproep van Paay door deze actie op social media met hun achterban te delen of zelf een oproep te starten zoals onder andere John de Wolf, Summer de Snoo, Richard Groenendijk, Monique Westenberg, André Hazes, de familie Latooy en Francis van Broekhuizen. Hierdoor hebben hun fans ruim gedoneerd voor het behoud van de Diergaarde. Het is het hele jaar nog mogelijk om via een tikkie te doneren.
Creatieve ideeën
Los van dit initiatief komen er ook nog steeds donaties binnen van fans en mensen die Blijdorp een warm hart toedragen. Sommigen zetten een eigen actie op met zeer uiteenlopende, vaak creatieve ideeën, van oliebollen of armbandjes verkopen tot stepacties of sponsorlopen organiseren en samenwerking met de plaatselijke supermarkt voor het doneren van statiegeld. Een zeer hoge bijdrage kwam van de familie Haazer die ruim 43.000 euro inzamelde.
Blijdorpert campagne en loterij
Met de Blijdorpert-campagne roept de dierentuin zelf ook fans op om als een echte ‘Blijdorpert’ de Diergaarde te steunen met een abonnement, donatie of de populaire Blijdorpert-hoodie via www.diergaardeblijdorp.nl/blijdorpert/ Daarnaast was de speciale Blijdorp-loterij die inmiddels is afgesloten, een ongeëvenaard succes: 41.068 mensen kochten loten! Zij hebben hun prijs al ontvangen of kunnen deze verzilveren als dat weer mogelijk is.
Steun bedrijfsleven en overheden
Ook ontvangt de Diergaardesteun van diverse bedrijven, fondsen, de gemeente Rotterdam en overheden. Dankzij deze externe financiers kunnen er nog steeds bepaalde projecten worden verwezenlijkt. Projecten die niet volledig extern gefinancierd zijn of niet per direct noodzakelijk, worden uitgesteld tot betere tijden.
Topics:Attractieparken, Beleid, Leisure
Trefwoorden: Blijdorp, Rotterdam, corona, steun, inzameling, BN'er