Groot doek wordt zes meter opgetild in Maritiem Museum
Schilderij Maasmond bij Den Briel gaat de lucht in. Foto: Theo de Man / Maritiem Museum.
Het grote olieverf schilderij 'De maasmond bij Den Briel' (uit 1633) van Adam Willarts kwam deze week vanuit de kunstopslag van Boijmans Van Beuningen aan bij het Maritiem Museum Rotterdam. Het vijf eeuwen oude kunstwerk van 4 bij 2 meter is 6 meter omhoog getakeld omdat het niet in de grootste lift paste.
Vanaf de heropening van de musea is het doek te zien in de Boijmans bij de Buren tentoonstelling: Maritieme Meesterwerken. De tentoonstelling vertelt de verhalen van de scheepvaart en havens en de mensen die daarin leven via zes eeuwen (schilder)kunst, met een collectie van Jeroen Bosch via Willem van de Velde de Oude naar Guido van der Werve en van de 16e tot de 21e eeuw.
Twee blikvelden vertellen
De tentoonstelling bestaat niet alleen uit twee collecties die samenkomen, de tentoonstelling vertelt alle verhalen vanuit twee blikvelden. Allereerst de kunsthistorische. Wat maakt een werk bijzonder? Hoe kwam de schilder tot het werk en wie of wat beïnvloedde hem of haar? Daarnaast komt het maritieme verhaal uitgebreid aan bod. Wat zie je en waarom is dit belangrijk?
Grote namen
Werken van Claude Monet, Paul Signac, Jeroen Bosch, Hendrik Avercamp en Jozef Israëls ontmoeten in een unieke presentatie moderne kunstwerken van Guido van de Werve, Sasja Hagens en Dolf Henkes. Een deel van de tentoonstelling bestaat uit een grote selectie tekeningen van Willem van de Velde de Oude.
Boijmans bij de Buren
De tentoonstelling is de laatste in de serie "Boijmans bij de Buren". Door de achtjarige sluiting van Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, reist de collectie naar diverse musea in de regio. Maritieme Meesterwerken is mede mogelijk gemaakt door de stichting Droom & Daad.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: schilderij, maritiem, kunst, museum, Boijmans