Reisplannen Nederlanders steeds later
Photo by Zosia Korcz on Unsplash Steeds minder Nederlanders hebben reisplannen en de plannen die er zijn schuiven steeds verder naar achteren. Nederlanders zijn een stuk negatiever dan de gemiddelde Europeaan. Dat blijkt uit de vierde meting van de European Travel Commission die reisplannen van Europeanen in kaart brengt. Reisplannen van NederlandersVan alle Nederlanders had in de laatste meting (november-december 2020) 46% reisplannen voor de komende zes maanden. In de eerste meting (augustus-september) was nog 51% van de Nederlanders van plan in die periode een reis te ondernemen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de relatief hoge besmettingsgraad in Nederland.
De reisplannen van Nederlanders schuiven ook steeds verder op in de tijd. In de laatste meting heeft 25% plannen voor over 5 tot 6 maanden. Het betreft dan vakanties in de periode april-juni 2021. In eerdere metingen lag dat nog op 19%. Opvallend is dat de plannen voor binnenlandse en Europese vakanties afnemen maar voor intercontinentale reizen juist toenemen. Reisplannen van EuropeanenNederlanders zijn een stuk negatiever over reizen dan Europeanen. Van alle Europeanen is 52% van plan binnen zes maanden een reis te ondernemen. Demografisch zien we opvallende verschillen. Jongeren (18-24) en ouderen (+55) hebben de laagste reisintentie. De meeste Europeanen gaan dan weer vliegen (52%), een kleiner deel (37%) kiest voor de auto.
Vakantie is voor 63% van de Europese respondenten de reden om op reis te gaan, gevolgd door het bezoek van vrienden of familie (21%) en zaken (9%). Populairste Europese reisbestemming is Spanje (10%), gevolgd door Italië (8%) en Frankrijk (6%). Nederland staat met een aandeel van 3% op positie 8. De kust is voor 28% van de Europeanen de favoriete bestemming. Ook steden (17%), cultuur (14%) en natuur (12%) zijn favoriete reisdoelen. Een ruime meerderheid (67%) vindt het fijn als er op de vakantiebestemming strikte coronaprotocollen worden nageleefd. Een vijfde denkt dat daardoor juist de vakantie wordt verpest.
Link: https://etc-corporate.org
Trefwoorden: vakanties, reisbranche, vakantieplannen, Nederlanders, Europeanen
|
|
28/11/24
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
|
28/11/24
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
|
28/11/24
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
|
29/11/24 t/m 30-11-24
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|