Reissector ANVR in gesprek met demissionair minister-president
ANVR-voorzitter Frank Oostdam en vicevoorzitter tevens TUI-directeur Arjan Kers hebben vandaag een afspraak met demissionair premier Mark Rutte. Ze gaan met hem in gesprek over de huidige positie van de reissector die al tien maanden stil ligt, het steunmaatregelen-pluspakket en het toekomstperspectief.
"De bij ons aangesloten reisbureaus, reisorganisaties en zelfstandige reisagenten, de zzp-ers in onze branche, staat het water aan de lippen. Maar wij blijven uiteraard het reisadvies van Buitenlandse Zaken volgen; dus naar oranje bestemmingen wordt door onze reisondernemingen niet gereisd", aldus Oostdam. Hij vult aan dat het belangrijk is wel de focus te houden op waar reisadviezen feitelijk voor zijn bedoeld: namelijk de veiligheid op bestemming en niet op het 'binnen houden' van Nederlanders.
Steun hard nodig
De reissector is gematigd positief over het pakket extra steunmaatregelen dat de overheid verleden week heeft aangekondigd en waarvoor veel van de zwaar getroffen reisbedrijven in aanmerking komen. Met vele honderdduizenden annuleringen, hoge repatriëringskosten (reis-gerelateerde 'ongebruikte voorraden') en een omzetdaling van gemiddeld zo'n 90% is 2020 een dramatisch jaar geweest voor de reissector en helaas is het eind nog niet in zicht. Reisbedrijven hebben de steun dan ook hard nodig om de winter te overbruggen in de hoop zich straks te kunnen focussen op wat wél kan.
En de exit-strategie?
En ook daar willen Oostdam en Kers over van gedachten wisselen met demissionair minister-president Mark Rutte. Hoe kan een exit-strategie er uit komen te zien, hoe kunnen we het reizen verantwoord weer op starten? Naast het vaccin dat een oplossing biedt, kunnen ook testen voor de nog niet gevaccineerden of veilige corridors van de ene naar de andere bestemming mogelijk uitkomst bieden om reizen weer mogelijk te maken.
Reisbedrijven moeten de eindstreep halen om toekomstige vraag op te vangen
Oostdam: "We willen er uiteraard alles aan doen om met zoveel mogelijk reisbedrijven op een goede manier de eindstreep te halen. Je merkt nu al aan consumenten dat zij enorme behoefte hebben aan vakantie. Weliswaar blijft het boeken achter, maar aan het surfgedrag merk je dat de Nederlander weg wil."?