Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2021

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Vooral pagina’s rond vakantie in eigen land en buitenuitjes waren veel populairder. Pagina’s met evenementen en indooractiviteiten waren veel minder in trek. Over heel 2020 registreerde Visit Zuid-Limburg ruim 2,5 miljoen sessies op haar consumentensite; 22% meer ten opzichte van 2019.

Onder de noemer 'Dit is Zuid-Limburg' is op de nieuwe site groots ingezet op onderwerpen die Zuid-Limburg uniek maken ten opzichte van de rest van Nederland, zoals Heuvels & dalen, Zuid-Limburgse wijn, Romeins verleden, Camini’s en meer. Verder werd onder andere een Favorieten-functie en een ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’-database uitgerold. Daarnaast is er geïnvesteerd in het verbeteren van navigatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en vindbaarheid van de aangesloten ondernemers.

Corona-sentiment zorgt voor plussen en minnen

De toename komt voor een deel voort uit het Corona-sentiment: mensen waren flink meer op zoek naar ‘buiten-uitjes’ zoals wandelen en fietsen. De interesse voor een verblijf in Nederland was dit jaar ook groter. Maar naast extra interesse voor vakantie in eigen land en ‘buiten-uitjes’, was er in 2020 veel minder interesse in evenementen en indoor activiteiten. Dit zorgde onder andere voor een daling van maar liefst 70% aantal bezoekers aan de druk bezochte evenementen-agenda. Een historisch dieptepunt aan websitebezoekers werd bereikt in maart en april 2020. Bovendien eindigde het jaar met annuleringen van alle grote kerst-evenementen en werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Rekening houdend met alle tegenslagen wegens corona, is de stijging van aantal bezoekers over het hele jaar gezien een groot succes.

Anya Niewierra: "Ik denk dat de overall conclusie kan zijn dat het voor onze online kanalen een fantastisch jaar is geweest. We hebben in een heel lastig jaar het leven van veel toeristen en inwoners van onze prachtige regio ietsjes mooier kunnen maken met goede informatie en ideeën om de Corona-tijd door te komen."


Enkele interessante feiten uit 2020:

  1. Aantal webshop-bezoekers steeg met 155% met als top 3 producten: Mergellandroute, wandelkaarten en MTB-kaart;
  2. Het onderdeel ‘Overnachten’ was een enorme stijger met een verdubbeling van aantal paginaweergaven van de bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties;
  3. Bezoek aan de route-infopagina’s is gestegen met 130% naar ruim 1,3 miljoen;
  4. De paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten eet- en drinkgelegenheden zijn ondanks alle sluitingen wegens Corona-maatregelen toch gestegen. Het aantal ondernemersviews nam 33% toe, onder andere door de Visit-Zuid-Limburg campagne voor afhaal- en bezorgmogelijkheden.

Swipe up in Instagram Stories

Ook de social media kanalen @visitzuidlimburg laten stijgingen zien. In 2020 zijn er 12.800 volgers bereikt op het Instagram kanaal. Bij meer dan tienduizend volgers biedt Instagram een extra promotiemogelijkheid namelijk een ‘swipe up’ in de stories. Hiermee kan een link in een verhaal (story) geplaatst worden en worden volgers naar een website(pagina) geleid, iets dat Instagram normaal niet toelaat. Op deze manier kan het aantal websitebezoeken in de toekomst vergroot worden onder deze doelgroep. Mede hierdoor is het bereik in het afgelopen jaar gestegen met 125%. De hashtag #visitzuidlimburg werd 68% meer gebruikt dan in 2019. De teller staat in januari 2021  op ruim 55.000. Instagram fungeert steeds meer als zoekmachine waar men zoekt naar mooie plekken en hotspots voor vakanties.

Plannen voor 2021

Uit de resultaten en analyses haalt het webteam continu afwijkingen en ideeën en doet aanpassingen om de website te verbeteren. In 2021 staan onder andere de anderstalige websites en digitale toegankelijkheid op het programma.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, Zuid-Limburg, websitebezoek

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...