Geplaatst op: 28-01-2021

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Vooral pagina’s rond vakantie in eigen land en buitenuitjes waren veel populairder. Pagina’s met evenementen en indooractiviteiten waren veel minder in trek. Over heel 2020 registreerde Visit Zuid-Limburg ruim 2,5 miljoen sessies op haar consumentensite; 22% meer ten opzichte van 2019.

Onder de noemer 'Dit is Zuid-Limburg' is op de nieuwe site groots ingezet op onderwerpen die Zuid-Limburg uniek maken ten opzichte van de rest van Nederland, zoals Heuvels & dalen, Zuid-Limburgse wijn, Romeins verleden, Camini’s en meer. Verder werd onder andere een Favorieten-functie en een ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’-database uitgerold. Daarnaast is er geïnvesteerd in het verbeteren van navigatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en vindbaarheid van de aangesloten ondernemers.

Corona-sentiment zorgt voor plussen en minnen

De toename komt voor een deel voort uit het Corona-sentiment: mensen waren flink meer op zoek naar ‘buiten-uitjes’ zoals wandelen en fietsen. De interesse voor een verblijf in Nederland was dit jaar ook groter. Maar naast extra interesse voor vakantie in eigen land en ‘buiten-uitjes’, was er in 2020 veel minder interesse in evenementen en indoor activiteiten. Dit zorgde onder andere voor een daling van maar liefst 70% aantal bezoekers aan de druk bezochte evenementen-agenda. Een historisch dieptepunt aan websitebezoekers werd bereikt in maart en april 2020. Bovendien eindigde het jaar met annuleringen van alle grote kerst-evenementen en werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Rekening houdend met alle tegenslagen wegens corona, is de stijging van aantal bezoekers over het hele jaar gezien een groot succes.

Anya Niewierra: "Ik denk dat de overall conclusie kan zijn dat het voor onze online kanalen een fantastisch jaar is geweest. We hebben in een heel lastig jaar het leven van veel toeristen en inwoners van onze prachtige regio ietsjes mooier kunnen maken met goede informatie en ideeën om de Corona-tijd door te komen."


Enkele interessante feiten uit 2020:

  1. Aantal webshop-bezoekers steeg met 155% met als top 3 producten: Mergellandroute, wandelkaarten en MTB-kaart;
  2. Het onderdeel ‘Overnachten’ was een enorme stijger met een verdubbeling van aantal paginaweergaven van de bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties;
  3. Bezoek aan de route-infopagina’s is gestegen met 130% naar ruim 1,3 miljoen;
  4. De paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten eet- en drinkgelegenheden zijn ondanks alle sluitingen wegens Corona-maatregelen toch gestegen. Het aantal ondernemersviews nam 33% toe, onder andere door de Visit-Zuid-Limburg campagne voor afhaal- en bezorgmogelijkheden.

Swipe up in Instagram Stories

Ook de social media kanalen @visitzuidlimburg laten stijgingen zien. In 2020 zijn er 12.800 volgers bereikt op het Instagram kanaal. Bij meer dan tienduizend volgers biedt Instagram een extra promotiemogelijkheid namelijk een ‘swipe up’ in de stories. Hiermee kan een link in een verhaal (story) geplaatst worden en worden volgers naar een website(pagina) geleid, iets dat Instagram normaal niet toelaat. Op deze manier kan het aantal websitebezoeken in de toekomst vergroot worden onder deze doelgroep. Mede hierdoor is het bereik in het afgelopen jaar gestegen met 125%. De hashtag #visitzuidlimburg werd 68% meer gebruikt dan in 2019. De teller staat in januari 2021  op ruim 55.000. Instagram fungeert steeds meer als zoekmachine waar men zoekt naar mooie plekken en hotspots voor vakanties.

Plannen voor 2021

Uit de resultaten en analyses haalt het webteam continu afwijkingen en ideeën en doet aanpassingen om de website te verbeteren. In 2021 staan onder andere de anderstalige websites en digitale toegankelijkheid op het programma.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, Zuid-Limburg, websitebezoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.