Demissionair minister-president Rutte spreekt waardering uit voor georganiseerde reissector
Demissionair minister-president Mark Rutte heeft vanochtend Frank Oostdam, voorzitter van reiskoepel ANVR, en vicevoorzitter tevens TUI-directeur Arjan Kers ontvangen in het Torentje. Zij hebben de demissionair premier in hun gesprek meegenomen naar de huidige benarde positie van de reissector en aandacht gevraagd voor de branche-specifieke problemen van de 20.000 reisprofessionals.
De zwaar getroffen reissector ligt nu al zo’n 10 maanden praktisch volledig stil en met de laatste oproep van Mark Rutte om geen reis te boeken voor de periode tot 1 april komt dat neer op meer dan een jaar! En het einde is voor deze sector en voor de bij haar 300 aangesloten reisorganisaties, 800 reisbureaus en 950 zelfstandige reisadviseurs nog niet in zicht. "Het water staat onze bedrijven aan de lippen, maar onze ANVR-reisondernemingen blijven uiteraard het reisadvies van Buitenlandse Zaken volgen door nu geen reizen te verzorgen naar oranje bestemmingen, omdat dit niet verantwoord is”, aldus Oostdam.
Mark Rutte heeft grote waardering voor de verantwoordelijke opstelling van de sector in deze tijd.
"Wij hebben namens de sector onze dank overgebracht voor de extra steunmaatregelen, maar ook aandacht gevraagd voor de hoge kosten van honderdduizenden annuleringen en repatriëringskosten die we nergens kunnen verhalen en, zeg maar, het verder finetunen van de maatregelen. Met een omzetdaling van zo’n 90% hebben onze reisbedrijven alle steun hard nodig om de winter te overbruggen in de hoop zich straks te kunnen focussen op wat wél kan.”
Hoe straks een exit-strategie er uit kan komen te zien en hoe de sector ‘als het straks weer kan’ reizen verantwoord kan opstarten, hebben Oostdam en Kers met minister-president Mark Rutte van gedachten gewisseld om hierover samen na te denken. Naast het vaccin kunnen ook testen voor de nog niet gevaccineerden of veilige corridors van de ene naar de andere bestemming mogelijk uitkomst bieden om reizen weer mogelijk te maken, is het idee van de branche.
Oostdam: ”Je merkt nu al aan consumenten dat zij enorme behoefte hebben aan vakantie. Weliswaar blijft het boeken achter, maar het zoeken gaat onverminderd door. Reisorganisaties merken aan het surfgedrag dat de Nederlander nu wel eens weg wil, maar uiteraard verantwoord.”