Geplaatst op: 29-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van Zuiderzeegemeenten, BBZ, en Gastvrije Randmeren samen aan de toekomst van het Nederlands varend erfgoed. Het doel? De sector duurzaam ontwikkelen en versterken, zodat het varend erfgoed voor de langere termijn behouden blijft. De eerste stap is het formuleren van een gezamenlijke ambitie en doelstellingen.

 

De aanwezigheid van historische schepen in de oude Zuiderzeegemeenten was tot maart 2020 een vanzelfsprekendheid. Het Nederlands varend erfgoed had het economisch al niet makkelijk, maar is door de coronacrisis hard geraakt. Doordat het varen met gasten wegviel, is de belangrijkste inkomstenbron voor onderhoud opgedroogd met het risico op een snelle achteruitgang en vervolgens teloorgang van het varend erfgoed.

 

Nieuw toekomstperspectief nodig

Een eerste Rijksbijdrage zou de sector kunnen helpen, er is een nieuw toekomstperspectief nodig. De sector heeft een andere werkwijze nodig om haar uniciteit te versterken en duurzaam te ontwikkelen voor de langere termijn. Provincies en gemeenten willen de sector hier graag mee helpen. NBTC is gevraagd dit proces te begeleiden, zodat in samenwerking een nieuw toekomstperspectief ontstaat.

 
Waardevolle bezoekers trekken

‘’Toerisme en recreatie kan immers een goede bijdrage leveren aan de maatschappelijke opgave om het maritiem erfgoed varend en ‘in beeld’ te houden. Dit door waardevolle bezoekers op de juiste momenten naar de juiste plaats te trekken’’, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. "Daarvoor is een onderscheidende positionering met relevant aanbod nodig. Wij denken graag mee over de versterking van de beleving, gezamenlijke positionering van het varend erfgoed, verbinding met regio’s en verhaallijnen, aanbodontwikkeling voor de juiste doelgroep en uiteraard gezamenlijke promotie.’’

 

Schepen intact houden

Rita Braam, directeur van Gastvrije Randmeren geeft aan: ‘’We zien in ons onderzoek over de zomer van 2020 dat we veel nieuwe gasten hebben verwelkomd op het water van de Randmeren en in het IJsselmeergebied. Deze gasten hebben potentieel ook belangstelling om meer te weten over het varend erfgoed of willen het varen zelf beleven. Er zijn mooie verhalen en beelden om te delen in het hele IJsselmeergebied: van Spakenburg tot de Friese Wadden. Maar dan moeten de schepen wel intact blijven. Daarom zetten wij ons met zoveel overheden, partners en schepen in om samen een nieuw toekomstperspectief te ontwikkelen.’’

 
Start en vervolgstappen

Er is een werkverdeling gemaakt waarin Gastvrije Randmeren de bestuurlijke samenwerking met de provincies, vereniging Zuiderzeegemeenten en BBZ ondersteunt. Daarnaast is BBZ de contactpersoon voor de werkgroep die de NBTC-sessies gaat uitvoeren.  We starten nu met sessies waarin een gezamenlijke en gedragen ambitie wordt geformuleerd met daaraan bijdragende doelstellingen. Vervolgens stellen we een plan van aanpak op met vervolgstappen naar een toekomstbestendige sector. ‘’Ondertussen zit de sector niet stil en is er voor maart een symposium in voorbereiding over ‘de toekomst van de Bruine Vloot’’, aldus Pam Wennekes beleidsmedewerker van de BBZ. ‘’Zo hopen we in april aanstaande een gedragen ambitie en doelstellingen te hebben met een plan van aanpak.’’

Trefwoorden: Varend erfgoed, historische schepen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...