Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van Zuiderzeegemeenten, BBZ, en Gastvrije Randmeren samen aan de toekomst van het Nederlands varend erfgoed. Het doel? De sector duurzaam ontwikkelen en versterken, zodat het varend erfgoed voor de langere termijn behouden blijft. De eerste stap is het formuleren van een gezamenlijke ambitie en doelstellingen.

 

De aanwezigheid van historische schepen in de oude Zuiderzeegemeenten was tot maart 2020 een vanzelfsprekendheid. Het Nederlands varend erfgoed had het economisch al niet makkelijk, maar is door de coronacrisis hard geraakt. Doordat het varen met gasten wegviel, is de belangrijkste inkomstenbron voor onderhoud opgedroogd met het risico op een snelle achteruitgang en vervolgens teloorgang van het varend erfgoed.

 

Nieuw toekomstperspectief nodig

Een eerste Rijksbijdrage zou de sector kunnen helpen, er is een nieuw toekomstperspectief nodig. De sector heeft een andere werkwijze nodig om haar uniciteit te versterken en duurzaam te ontwikkelen voor de langere termijn. Provincies en gemeenten willen de sector hier graag mee helpen. NBTC is gevraagd dit proces te begeleiden, zodat in samenwerking een nieuw toekomstperspectief ontstaat.

 
Waardevolle bezoekers trekken

‘’Toerisme en recreatie kan immers een goede bijdrage leveren aan de maatschappelijke opgave om het maritiem erfgoed varend en ‘in beeld’ te houden. Dit door waardevolle bezoekers op de juiste momenten naar de juiste plaats te trekken’’, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. "Daarvoor is een onderscheidende positionering met relevant aanbod nodig. Wij denken graag mee over de versterking van de beleving, gezamenlijke positionering van het varend erfgoed, verbinding met regio’s en verhaallijnen, aanbodontwikkeling voor de juiste doelgroep en uiteraard gezamenlijke promotie.’’

 

Schepen intact houden

Rita Braam, directeur van Gastvrije Randmeren geeft aan: ‘’We zien in ons onderzoek over de zomer van 2020 dat we veel nieuwe gasten hebben verwelkomd op het water van de Randmeren en in het IJsselmeergebied. Deze gasten hebben potentieel ook belangstelling om meer te weten over het varend erfgoed of willen het varen zelf beleven. Er zijn mooie verhalen en beelden om te delen in het hele IJsselmeergebied: van Spakenburg tot de Friese Wadden. Maar dan moeten de schepen wel intact blijven. Daarom zetten wij ons met zoveel overheden, partners en schepen in om samen een nieuw toekomstperspectief te ontwikkelen.’’

 
Start en vervolgstappen

Er is een werkverdeling gemaakt waarin Gastvrije Randmeren de bestuurlijke samenwerking met de provincies, vereniging Zuiderzeegemeenten en BBZ ondersteunt. Daarnaast is BBZ de contactpersoon voor de werkgroep die de NBTC-sessies gaat uitvoeren.  We starten nu met sessies waarin een gezamenlijke en gedragen ambitie wordt geformuleerd met daaraan bijdragende doelstellingen. Vervolgens stellen we een plan van aanpak op met vervolgstappen naar een toekomstbestendige sector. ‘’Ondertussen zit de sector niet stil en is er voor maart een symposium in voorbereiding over ‘de toekomst van de Bruine Vloot’’, aldus Pam Wennekes beleidsmedewerker van de BBZ. ‘’Zo hopen we in april aanstaande een gedragen ambitie en doelstellingen te hebben met een plan van aanpak.’’

Trefwoorden: Varend erfgoed, historische schepen

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...