Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

De Nederlandse Hanzesteden willen hun rijke historie bekender en beleefbaarder maken voor zowel toeristen als de eigen inwoners. Een grote Hanze Experience en een parelketting aan stadsbelevingen moeten dat mogelijk maken. Naast toeristische doelen rond spreiding en hogere bestedingen moeten ook bewustzijn en bewonerstrots worden versterkt. Een vandaag gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek is een eerste maar belangrijke stap in de realisatie van een Hanze Experience met internationale klasse.

"We hebben de ambitie uitgesproken dat we de Hanze willen ontwikkelen tot jaarrond culturele hotspots”, vertelt Elizabeth Stoit, Programmamanager Hanzesteden bij MarketingOost. "Daar hoort een grote Hanze-beleving bij om de betekenis van de Hanze in verleden, heden en toekomst een plek te geven. Je kunt wel allerlei verhalen en folders maken over de Hanze maar we vinden het echt belangrijk dat je het ook kunt beleven.” Stoit ziet in de Hanzesteden mensen genieten van het prachtige historische decor maar het verhaal van de Hanze wordt daar onvoldoende belicht. Toeristische doelen zijn dat toeristen langer verblijven, meer besteden en ook meer locaties bezoeken. Haar organisatie loopt in DMO-land voorop door zich nadrukkelijk bezig te houden met aanbodontwikkeling om regionaal de doelen uit Perspectief 2030 te realiseren.

De Hanze Experience bestaande uit een Beleefmuseum (met de IJsselkogge), Show en Stadsbelevingen (Hanze Tino’s - Tiny Experiences; innovatieve belevingsconcepten in leegstaande (winkel)panden) is een concept met internationale aantrekkingskracht waar geschiedenis en heden elkaar raken en waarin verbinding tussen mensen en steden centraal staat. Niet op één bepaalde plek, maar een route. Een route die stimuleert om te bewegen, te ontdekken en te ontmoeten.

Experience moet verhaal van de Hanze gaan trekken

Een Hanze Experience Beleefmuseum, Hanze Experience Show en Hanze Experience Stadsbelevingen vormen samen het concept om de Hanzesteden te versterken als cultuur erfgoed bestemming. Dit conceptadvies van Kranendonk Experience Company is het resultaat van de haalbaarheidsstudie die de afgelopen maanden is uitgevoerd. Een verkenning naar de wijze waarop een Hanze Experience gerealiseerd kan worden als trekker van het Hanzeverhaal. De studie is geïnitieerd vanuit het samenwerkingsverband Hanzesteden in samenwerking met de gemeente Kampen.

Stoit ziet in de nabije toekomst een parelketting van kleine experiences in alle steden met een grote Hanze Experience waar de opgegraven IJsselkogge de grote trekker is. "Het mooie van de Hanze is dat het Middeleeuwse samenwerkingsverband nooit is opgeheven, het bestaat nog steeds. De belangrijkste waarde van de Hanze, samenwerken en elkaar wat gunnen om er samen beter van te worden, is nog steeds actueel. In de Experience besteden we niet alleen aandacht aan de historie maar leggen we ook de link naar het heden. Bezoekers kunnen zich na een bezoek afvragen hoe Hanze ze eigenlijk zelf zijn. Ben ik die enorme samenwerker?”

Parelketting aan attracties

Bert Kranendonk, directeur Kranendonk Experience Company: "De Hanze Experience is een route als een parelketting met een sluiting, een hanger en negen pareltjes. Het vormt een geheel, maar elk afzonderlijk deeltje is het ontdekken en beleven waard. Zo ervaren bezoekers het aloude waardevolle en tegelijkertijd zo actuele ‘Hanze DNA’, maar het biedt ook nieuwe inspiratie om de eigen toekomst in te kleuren.”

De studie is uitgevoerd op initiatief van het samenwerkingsverband Hanzesteden en de gemeente Kampen. Een mogelijke Hanze Experience moet bijdragen aan de ambitie om de Hanzesteden door te ontwikkelen tot een duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming. Deze ambitie is geformuleerd in de visie "Perspectief Hanzesteden 2020-2025” van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Het exposeren van de iconische IJsselkogge als hart van de Hanze Experience is voor de gemeente Kampen van sterke toegevoegde waarde.

Van ambitie naar realisatie

De ambitie en het concept zijn uitgewerkt in een BidBook. Een inspiratiedocument om de droom tot werkelijkheid te brengen. De komende maanden worden binnen het samenwerkingsverband de vervolgstappen, waaronder mogelijke locaties en investeringsmogelijkheden, nader verkend. Als de uitkomst van de vervolgstappen positief is, richt Stoit  zich op 2024/2025 waar de grote experience zou kunnen worden geopend. Dat valt dan mooi samen met de terugkeer van de IJsselkogge. Voor de kleinere experiences zou 2022 haalbaar moeten zijn.

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de negen Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.

Trefwoorden: cultuur, informatiecentra, belevingscentra, historie, Overijssel,

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...