Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drenthe zet stevig perspectief voor 2030 weg

Drenthe zet stevig perspectief voor 2030 weg

Drenthe heeft als eerste provincie, in navolging op het nationale Perspectief 2030 een provinciaal perspectief gelanceerd. Perspectief op bestemming Drenthe 2030 is een initiatief van de Provincie Drenthe, Marketing Drenthe en Recreatieschap Drenthe. Zij hebben samen met de sector dit perspectief ontwikkeld. Nu kunnen ze aan de slag. 

Passend bij het landelijke perspectief en de Drentse ontwikkelingen zet Drenthe in op waardevol toerisme en recreatie voor zowel bewoners, bezoekers en bedrijven. De ambitie is dat elke Drent profiteert van toerisme en recreatie, waarbij ze zuinig omgaan met de bestemming Drenthe en ze het Drentse DNA meer zichtbaar en beleefbaar maken. De positionering als dé oerprovincie van Nederland blijft leidend. 

Bouwen aan een leefbare en veerkrachtige bestemming

In 2030 moet toerisme en recreatie in Drenthe een bijdrage leveren aan maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, vitaliteit leefomgeving, regionale economie, behoud cultuur en natuur, versterking trots en identiteit. Welvaart en welzijn moeten worden verstrekt door uit te gaan van de unieke waarden van Drenthe waaromheen wordt gebouwd aan een leefbare en veerkrachtige bestemming. 

Ambities, streefbeelden en ontwikkelpotenties

Het Drents perspectief kent drie ambities met bijbehorende streefbeelden en ontwikkelpotenties. 

PerspectiefDrenthe
Ambitie 1: Trots en respect voor onze eigen cultuur en identiteit versterken én uitdragen.

Streefbeeld is bewonerstrots die hun passies, favoriete plekken en verhalen delen met bezoekers. Toerisme en recreatie biedt een podium voor saamhorigheid, sociale contacten en participatie voor bewoners en bezoekers. Ontwikkelpotenties liggen rond het beter verzilveren van de Drentse erfgoedbestemmingen door het bieden van intensere ervaringen en thematische clustering. Een digitaal platform waar bewoners exclusieve Drenthe-avonturen kunnen delen moeten de verblijfservaring van bezoekers verrijken. Ook nieuwe verhalen die meer in de toekomst liggen, moeten een plek krijgen.

Ambitie 2: Natuurlijke waarden optimaal inzetten en Drenthe profileren als dé Oerprovincie.

Hier ziet Drenthe zichzelf als een basecamp te midden van een gestreste wereld waar toerisme en recreatie de stuwende kracht zijn voor de Drentse economie en de kwaliteit van leven. Toeristen zorgen voor het instandhouden van publieke voorzieningen en werkgelegenheid. De provincie zoekt bewust naar toeristen die bij Drenthe passen. Een provincie met een doordachte combinatie van echte donkerte, geen ruis, oorspronkelijke landschappen, lokale voedselvoorziening, toegankelijk erfgoed, authentieke Drentse ervaringen, goede toeristische infrastructuur, aanlokkelijk dagrecreatief aanbod en een jaarrond evenementen programmering. Ontwikkelpotentie zit in gerichte toeristisch-recreatieve productontwikkeling waar  bestaande sfeer- en themagebieden een facelift krijgen en nieuwe themagebieden worden toegevoegd. Verder moeten Drentse Nationale Parken op unieke wijze toegankelijk en beleefbaar gemaakt. Denk aan een luxueus wildlife resort, schaarse back to basics logies en spectaculaire National Parks-toegangspoorten. Tenslotte moeten natuur, dorpen en agrarische gebieden worden verbonden en beleenbaar worden gemaakt.

Ambitie 3: Een aantrekkelijke bestemming creëren voor Drenten, young professionals en pionierende gezinnen.

Drenthe wordt dé provincie om ongedwongen en buitenaf te wonen, te werken, te verblijven en te recreëren. Bestemming Drenthe heeft aantrekkingskracht voor Drenten, young professionals en pionierende gezinnen. Er ontstaan nieuwe initiatieven zoals de workation, een combinatie van werken en vakantie vieren. Ontwikkelpotenties zitten in experimenten met woon-werk-recreatieconcepten, de ontwikkeling van de Drentse steden tot parkachtige steden met een volwassen pakket leisure-faciliteiten. Denk aan familie amusement centra, Formule-E en weersonafhankelijke vrijetijdsvoorzieningen. Daarnaast moet toerisme en recreatie bijdragen aan Drentse blue zoneprojecten. 

Vitale sector

Met dit perspectief zet Drenthe in op een vitale sector. Bestaande toeristische en recreatieve bedrijven zullen de mogelijkheden moeten krijgen om veerkrachtig en ondernemend om te gaan met de kansen en bedreigingen van de veranderende marktbehoeften. Ze moeten inspelen op een almaar veranderende markt, moeten beschikken over telkens andere vaardigheden waarbij financiers rendementen op recreatie vastgoed steeds rationele beoordelen en de samenleving vraagt om meer toegevoegde waarde van toerisme en recreatie.

Nieuwe doelgroepen

Drenthe zoekt vooral bezoekers die zich voelen aangetrokken tot de kernwaarden van de provincie: oorspronkelijk, ongedwongen en robuust. Momenteel is Drenthe favoriet bij gezinnen met jonge kinderen en stellen van 53 jaar of ouder. Als de ambities worden gerealiseerd kan Drenthe nieuwe doelgroepen aantrekken zoals avontuurzoekers. Ook kan de buitenlandse markt, naast Vlaanderen en Duitsland worden vergroot voor bezoekers die voor de Drentse natuur en cultuurhistorie komen. 

Bestemmingsontwikkeling

Tot slot moet ook de bestemming in balans worden ontwikkeld. Dat betekent een divers aanbod, een fysiek en digitaal verbonden bestemming, inspelen op veranderende eisen van markt en samenleving en overheden en ondernemers die handelen vanuit het lange termijn gebiedsbelang. Drenthe wil deze ontwikkeling samen met alle actoren aanpakken en nodigt iedereen uit ideeën, inspirerende verhalen en mooie praktijkvoorbeelden te delen.

Link: https://www.drenthe.nl/ondernemers/perspectief-2030
Trefwoorden: dmo's, beleid, markting, Drenthe, toekomstverkenningen, toerisme in balans, leefbaarheid, toerisme, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...