Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drenthe zet stevig perspectief voor 2030 weg

Drenthe zet stevig perspectief voor 2030 weg

Drenthe heeft als eerste provincie, in navolging op het nationale Perspectief 2030 een provinciaal perspectief gelanceerd. Perspectief op bestemming Drenthe 2030 is een initiatief van de Provincie Drenthe, Marketing Drenthe en Recreatieschap Drenthe. Zij hebben samen met de sector dit perspectief ontwikkeld. Nu kunnen ze aan de slag. 

Passend bij het landelijke perspectief en de Drentse ontwikkelingen zet Drenthe in op waardevol toerisme en recreatie voor zowel bewoners, bezoekers en bedrijven. De ambitie is dat elke Drent profiteert van toerisme en recreatie, waarbij ze zuinig omgaan met de bestemming Drenthe en ze het Drentse DNA meer zichtbaar en beleefbaar maken. De positionering als dé oerprovincie van Nederland blijft leidend. 

Bouwen aan een leefbare en veerkrachtige bestemming

In 2030 moet toerisme en recreatie in Drenthe een bijdrage leveren aan maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, vitaliteit leefomgeving, regionale economie, behoud cultuur en natuur, versterking trots en identiteit. Welvaart en welzijn moeten worden verstrekt door uit te gaan van de unieke waarden van Drenthe waaromheen wordt gebouwd aan een leefbare en veerkrachtige bestemming. 

Ambities, streefbeelden en ontwikkelpotenties

Het Drents perspectief kent drie ambities met bijbehorende streefbeelden en ontwikkelpotenties. 

PerspectiefDrenthe
Ambitie 1: Trots en respect voor onze eigen cultuur en identiteit versterken én uitdragen.

Streefbeeld is bewonerstrots die hun passies, favoriete plekken en verhalen delen met bezoekers. Toerisme en recreatie biedt een podium voor saamhorigheid, sociale contacten en participatie voor bewoners en bezoekers. Ontwikkelpotenties liggen rond het beter verzilveren van de Drentse erfgoedbestemmingen door het bieden van intensere ervaringen en thematische clustering. Een digitaal platform waar bewoners exclusieve Drenthe-avonturen kunnen delen moeten de verblijfservaring van bezoekers verrijken. Ook nieuwe verhalen die meer in de toekomst liggen, moeten een plek krijgen.

Ambitie 2: Natuurlijke waarden optimaal inzetten en Drenthe profileren als dé Oerprovincie.

Hier ziet Drenthe zichzelf als een basecamp te midden van een gestreste wereld waar toerisme en recreatie de stuwende kracht zijn voor de Drentse economie en de kwaliteit van leven. Toeristen zorgen voor het instandhouden van publieke voorzieningen en werkgelegenheid. De provincie zoekt bewust naar toeristen die bij Drenthe passen. Een provincie met een doordachte combinatie van echte donkerte, geen ruis, oorspronkelijke landschappen, lokale voedselvoorziening, toegankelijk erfgoed, authentieke Drentse ervaringen, goede toeristische infrastructuur, aanlokkelijk dagrecreatief aanbod en een jaarrond evenementen programmering. Ontwikkelpotentie zit in gerichte toeristisch-recreatieve productontwikkeling waar  bestaande sfeer- en themagebieden een facelift krijgen en nieuwe themagebieden worden toegevoegd. Verder moeten Drentse Nationale Parken op unieke wijze toegankelijk en beleefbaar gemaakt. Denk aan een luxueus wildlife resort, schaarse back to basics logies en spectaculaire National Parks-toegangspoorten. Tenslotte moeten natuur, dorpen en agrarische gebieden worden verbonden en beleenbaar worden gemaakt.

Ambitie 3: Een aantrekkelijke bestemming creëren voor Drenten, young professionals en pionierende gezinnen.

Drenthe wordt dé provincie om ongedwongen en buitenaf te wonen, te werken, te verblijven en te recreëren. Bestemming Drenthe heeft aantrekkingskracht voor Drenten, young professionals en pionierende gezinnen. Er ontstaan nieuwe initiatieven zoals de workation, een combinatie van werken en vakantie vieren. Ontwikkelpotenties zitten in experimenten met woon-werk-recreatieconcepten, de ontwikkeling van de Drentse steden tot parkachtige steden met een volwassen pakket leisure-faciliteiten. Denk aan familie amusement centra, Formule-E en weersonafhankelijke vrijetijdsvoorzieningen. Daarnaast moet toerisme en recreatie bijdragen aan Drentse blue zoneprojecten. 

Vitale sector

Met dit perspectief zet Drenthe in op een vitale sector. Bestaande toeristische en recreatieve bedrijven zullen de mogelijkheden moeten krijgen om veerkrachtig en ondernemend om te gaan met de kansen en bedreigingen van de veranderende marktbehoeften. Ze moeten inspelen op een almaar veranderende markt, moeten beschikken over telkens andere vaardigheden waarbij financiers rendementen op recreatie vastgoed steeds rationele beoordelen en de samenleving vraagt om meer toegevoegde waarde van toerisme en recreatie.

Nieuwe doelgroepen

Drenthe zoekt vooral bezoekers die zich voelen aangetrokken tot de kernwaarden van de provincie: oorspronkelijk, ongedwongen en robuust. Momenteel is Drenthe favoriet bij gezinnen met jonge kinderen en stellen van 53 jaar of ouder. Als de ambities worden gerealiseerd kan Drenthe nieuwe doelgroepen aantrekken zoals avontuurzoekers. Ook kan de buitenlandse markt, naast Vlaanderen en Duitsland worden vergroot voor bezoekers die voor de Drentse natuur en cultuurhistorie komen. 

Bestemmingsontwikkeling

Tot slot moet ook de bestemming in balans worden ontwikkeld. Dat betekent een divers aanbod, een fysiek en digitaal verbonden bestemming, inspelen op veranderende eisen van markt en samenleving en overheden en ondernemers die handelen vanuit het lange termijn gebiedsbelang. Drenthe wil deze ontwikkeling samen met alle actoren aanpakken en nodigt iedereen uit ideeën, inspirerende verhalen en mooie praktijkvoorbeelden te delen.

Link: https://www.drenthe.nl/ondernemers/perspectief-2030
Trefwoorden: dmo's, beleid, markting, Drenthe, toekomstverkenningen, toerisme in balans, leefbaarheid, toerisme, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.