Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Redactie NRIT

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021
Geen wandelaars dit jaar over de Waalbrug bij Nijmegen.

Het grootste jaarlijkse evenement van Nederland, de Vierdaagse gaat niet door. 

De organisatie verwacht dat de kans dat Nederland in juli nog te maken heeft met de 1,5-metermaatregel is groot. Voor wandelaars valt tijdens wandeldagen op het start- en finishterrein veel te regelen, maar onderweg en voor het publiek zorgt dit voor problemen. 

We moeten rekening houden met de aantrekkingskracht van de Vierdaagse op het publiek. Het controleren en naleven van de 1,5-metermaatregel is bij het grootste evenement van Nederland onmogelijk. Bovendien vragen we ons af: is de Vierdaagse nog wel de Vierdaagse zonder het feest en de support van de toeschouwers aan de zijlijn?

Onze organisatie verneemt daarnaast de twijfels over de vaccinatiegraad in Nederland in de derde week van juli. Er is een kans dat deze nog niet hoog genoeg is om de Vierdaagse op een veilige manier te organiseren. Marsleider Henny Sackers legt uit: "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van onze deelnemers, toeschouwers, vrijwilligers en medewerkers. We kunnen hun veiligheid op dit moment niet garanderen en willen niemand blootstellen aan gevaar in welke vorm dan ook.”

Financieel en organisatorisch onverantwoord

De Vierdaagse is een mega-evenement en we beginnen dan ook al maanden van tevoren met de voorbereidingen. Daar komen ook kosten bij kijken. De huidige onzekerheden nu en richting de zomer maken het risico te groot om de volledige voorbereiding te starten, terwijl dat wel al zou moeten. Bovendien moeten de deelnemers op tijd beginnen met hun voorbereidingen. Zij nemen vakantiedagen op, investeren tijd in training en maken kosten voor inschrijving, vervoer en verblijf, terwijl ook voor hen de onzekerheid groot is. Door deze zware beslissing nu te nemen, weten wandelaars, medewerkers, vrijwilligers, partners en leveranciers waar zij aan toe zijn.

Geen concessies aan identiteit

In het donker met duizenden deelnemers wachten op het startschot, high fives met het publiek en elkaar kunnen omhelzen na weer een volbrachte dag: dat is het Vierdaagsegevoel. De morele steun van tienduizenden toeschouwers en het ongekend diverse en internationale deelnemersveld maken de wandelmars uniek. Juist in deze tijd had onze organisatie heel graag voor een lichtpuntje gezorgd, maar we vinden ook dat er een grens is aan noodzakelijke concessies die in strijd zijn met de identiteit van de Vierdaagse.

Alles gedaan om afgelasting te voorkomen

De afgelopen maanden hebben we als organisatie alle mogelijkheden onderzocht om de Vierdaagse in 2021 te kunnen organiseren, het is immers ons bestaansrecht. Zo hebben we, naast vele andere ideeën, onderzocht of de Vierdaagse verplaatst kon worden naar een andere datum en of er op meerdere routes tegelijkertijd kon worden gelopen. Voor al deze opties geldt dat we deze om uiteenlopende redenen niet haalbaar en/of wenselijk achten, hoe graag we ook andere conclusies hadden getrokken. Hoofd organisatiebureau Lotte Janssen: "Externe partijen passen hun hele planning en vakanties aan op een Vierdaagse in de derde week van juli. Zelfs het onderhoud van wegen is daar omheen gepland. Dit betekent dat we de Vierdaagse dus niet kunnen verplaatsen of over meerdere weken kunnen verspreiden.”

Trefwoorden: Vierdaagse, evenement, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...