Geplaatst op: 09-02-2021
Auteur: NRIT redactie

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

'Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden'

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’

Eind vorig jaar bleek uit een enquête van FNV onder beveiligers, afhandelaars en schoonmakers op de luchthaven dat de omstandigheden niet alleen slecht zijn voor medewerkers zelf, maar ook voor de vliegveiligheid. 

‘Wij hebben de directie toen tot 1 februari gegeven om in actie te komen. Het enige wat we horen is dat we niet bij hen moeten zijn, maar bij de bedrijven waaraan ze het werk uitbesteden. Dat is dus onzin. Het is de Schiphol Group die steeds lagere tarieven eist, de concurrentie opvoert en weigert sociale voorwaarden te stellen’, aldus Van Doesburg.

Nooit meer onzichtbaar met lichtjes

De acties worden vandaag aangekondigd met een video van lichtjes op een landingsbaan. Van Doesburg: ‘Die lichtjes vormen de woorden ‘nooit meer onzichtbaar’. Iedere passagier ziet de medewerkers natuurlijk al, maar vanaf 2 maart gaat ook de directie van de luchthaven ze zien.’ Hoe de acties op 2 maart er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. Werkonderbrekingen behoren tot de mogelijkheden.

Achtste afhandelaar

Het meeste werk op de luchthaven wordt gedaan door bedrijven die Schiphol inhuurt of waarvan ze de vergunning verstrekt. FNV vindt dat Schiphol buitensporig  veel verschillende bedrijven voor dezelfde klus onder contract heeft. Zo wordt begin dit jaar een achtste afhandelaar toegelaten. ‘In de rest van de wereld zijn dat er hoogstens twee of drie. Door zoveel verschillende bedrijven toegang te verschaffen, stimuleert Schiphol de keiharde concurrentie. Werknemers krijgen daarvan de rekening gepresenteerd in de vorm van een steeds lager loon, onveilig werk en losse contracten’, aldus Van Doesburg.

Trefwoorden: Schiphol, werk, baan, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.