Geplaatst op: 09-02-2021
Auteur: NRIT redactie

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

'Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden'

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’

Eind vorig jaar bleek uit een enquête van FNV onder beveiligers, afhandelaars en schoonmakers op de luchthaven dat de omstandigheden niet alleen slecht zijn voor medewerkers zelf, maar ook voor de vliegveiligheid. 

‘Wij hebben de directie toen tot 1 februari gegeven om in actie te komen. Het enige wat we horen is dat we niet bij hen moeten zijn, maar bij de bedrijven waaraan ze het werk uitbesteden. Dat is dus onzin. Het is de Schiphol Group die steeds lagere tarieven eist, de concurrentie opvoert en weigert sociale voorwaarden te stellen’, aldus Van Doesburg.

Nooit meer onzichtbaar met lichtjes

De acties worden vandaag aangekondigd met een video van lichtjes op een landingsbaan. Van Doesburg: ‘Die lichtjes vormen de woorden ‘nooit meer onzichtbaar’. Iedere passagier ziet de medewerkers natuurlijk al, maar vanaf 2 maart gaat ook de directie van de luchthaven ze zien.’ Hoe de acties op 2 maart er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. Werkonderbrekingen behoren tot de mogelijkheden.

Achtste afhandelaar

Het meeste werk op de luchthaven wordt gedaan door bedrijven die Schiphol inhuurt of waarvan ze de vergunning verstrekt. FNV vindt dat Schiphol buitensporig  veel verschillende bedrijven voor dezelfde klus onder contract heeft. Zo wordt begin dit jaar een achtste afhandelaar toegelaten. ‘In de rest van de wereld zijn dat er hoogstens twee of drie. Door zoveel verschillende bedrijven toegang te verschaffen, stimuleert Schiphol de keiharde concurrentie. Werknemers krijgen daarvan de rekening gepresenteerd in de vorm van een steeds lager loon, onveilig werk en losse contracten’, aldus Van Doesburg.

Trefwoorden: Schiphol, werk, baan, management

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.