3D-betongeprinte fietsbruggen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland gaat vier 3D-betongeprinte fietsbruggen aanleggen. Deze zijn milieuvriendelijker en passen door de lichte constructie beter in het landschap.
Tussen Alkmaar en Avenhoorn komen 4 nieuwe 3D-geprinte betonnen fietsbruggen. Gebiedsaannemer BAM Infra, die in verschillende regio’s in Noord-Holland het beheer en onderhoud uitvoert, bracht het 3D-betonprinten bij de provincie in als innovatie.
Creatieve en innovatieve oplossingen
Lindy Molenkamp van de provincie Noord-Holland: "Het Noord-Hollandse polderlandschap biedt vergezichten. Om bij de horizon te komen, moeten we tientallen slootjes oversteken. Met de samenwerkingsovereenkomst slaan we een viervoudige brug naar een nieuw werkveld”. Henk Post van BAM Infra sluit zich hierbij aan: "Dit contract is voor mij extra bijzonder. Als ik over 3D-betonprinten vertel, gaan de ogen van mijn kinderen glinsteren. We moeten duurzamer bouwen. En door dit soort samenwerkingen versnellen we dat. Dit kunnen we niet alleen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over 10 jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.”
Minder materiaal, afval en arbeidskrachten
Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek kunnen constructies met minder materiaal worden gebouwd. Minder materiaal is minder uitstoot van CO2. BAM Infra produceert tijdens het bouwproces minder afval, zoals de bekisting voor het beton. Ook zijn er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.
Meest duurzame fietsbrug
De afgelopen periode is een Life Cycle Analysis (LCA)-berekening opgesteld waarbij een vergelijking is gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug (die ter plaatse wordt gestort) een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-beton geprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprint fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug (minder materiaal door de geprinte holle constructie) en de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.