Geplaatst op: 15-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

Omdat het eerste kwartaal voor onze branche het minst druk is, vergelijken we in dit artikel de verwachtingen van een jaar geleden met die van nu. Het gaat om het saldo van bedrijven dat positief en negatief is. Meest positief geeft een indicator van 100, meest negatief op -100. Als de helft van de bedrijven positief is en de helft negatief staat de indicator op 0.

Vrijetijdsbedrijven heel negatief over de omzet

Over de afgelopen drie maanden zijn ondernemers in de vrijetijdssector zonder meer negatief over de omzet. Deze indicator staat voor de logiesverstrekking het laagst (-85), voor de horeca op -78, eet- en drinkgelegenheden op -75, sport en recreatie op -74 en voor de reisbranche op -61. Ter vergelijking in het eerste kwartaal van 2020 stond deze indicator voor drie branches (horeca, logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden) rond de nul en voor de reisbranche en sport en recreatie zelfs positief.

Slechte verwachtingen

Eenzelfde ontwikkeling zien we als bedrijven vooruit kijken. Dat is de logiesvertrekking met -82 het meest negatief, waarbij de andere sectoren rond de -50 zitten. Een jaar eerder zaten op de reisbranche na, die zat op +27, allemaal tussen de -11 en -25.

Onvoldoende vraag grootste belemmering

Onvoldoende vraag is in de meeste deelbranches van de vrijetijdssector de grootste belemmering. Een vijfde tot een derde van de ondernemers signaleert dat. In alle deelbranches verwachten ondernemers dat de personeelssterkte zal afnemen. In de meeste sectoren is dat 28% tot 40% van de ondernemers. Meest negatief is de reisbranche daar verwacht 73% van de ondernemers met minder personeel toe te kunnen.

Verwachtingen2021
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis, verwachtingen, omzet, personeel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, dagrecreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...