Geplaatst op: 15-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

Omdat het eerste kwartaal voor onze branche het minst druk is, vergelijken we in dit artikel de verwachtingen van een jaar geleden met die van nu. Het gaat om het saldo van bedrijven dat positief en negatief is. Meest positief geeft een indicator van 100, meest negatief op -100. Als de helft van de bedrijven positief is en de helft negatief staat de indicator op 0.

Vrijetijdsbedrijven heel negatief over de omzet

Over de afgelopen drie maanden zijn ondernemers in de vrijetijdssector zonder meer negatief over de omzet. Deze indicator staat voor de logiesverstrekking het laagst (-85), voor de horeca op -78, eet- en drinkgelegenheden op -75, sport en recreatie op -74 en voor de reisbranche op -61. Ter vergelijking in het eerste kwartaal van 2020 stond deze indicator voor drie branches (horeca, logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden) rond de nul en voor de reisbranche en sport en recreatie zelfs positief.

Slechte verwachtingen

Eenzelfde ontwikkeling zien we als bedrijven vooruit kijken. Dat is de logiesvertrekking met -82 het meest negatief, waarbij de andere sectoren rond de -50 zitten. Een jaar eerder zaten op de reisbranche na, die zat op +27, allemaal tussen de -11 en -25.

Onvoldoende vraag grootste belemmering

Onvoldoende vraag is in de meeste deelbranches van de vrijetijdssector de grootste belemmering. Een vijfde tot een derde van de ondernemers signaleert dat. In alle deelbranches verwachten ondernemers dat de personeelssterkte zal afnemen. In de meeste sectoren is dat 28% tot 40% van de ondernemers. Meest negatief is de reisbranche daar verwacht 73% van de ondernemers met minder personeel toe te kunnen.

Verwachtingen2021
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis, verwachtingen, omzet, personeel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...