Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector

Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector

In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. De impactscore - een graadmeter voor de zwaarte waarmee de coronasituatie drukt op de vrijetijdsondernemers - steeg van 32 in oktober naar 55 in januari. De negatieve gevolgen zijn bij 80% van ondernemers voelbaar (was 50% in oktober). Minder gasten (42% van de bedrijven), minder boekingen, (24%) volledige sluiting (22%). Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen waardoor Nederlanders minder op vakantie gaan.

De Monitor Impact Corona meet periodiek de impact van corona op toeristisch recreatieve ondernemers in Drenthe. De laatste meting liep van 28 januari tot en met 8 februari. Er deden 251 ondernemers aan mee.

Vooral hotels en groepsaccommodaties hard geraakt

Astrid Crum directeur Marketing Drenthe meldt dat vooral de groepsaccommodaties al het hele jaar hard worden geraakt door de maatregelen. Ze hadden grote omzetverliezen in 2020 en er komen nog steeds weinig boekingen binnen. Ook hoteliers maken zich grote financiële zorgen en kunnen mogelijk hun personeel niet behouden. Bungalowparken en eigenaren van losse vakantie woningen zagen in 2020 juist een flinke omzetstijging. Astrid Crum: "Een grote groep Nederlanders (her)ontdekten afgelopen jaar Drenthe als vakantiebestemming en komen graag dit jaar terug.”

Terugblik op 2020

De losse huisjeseigenaren hebben 2020 financieel heel goed kunnen afsluiten (+34). Ook bungalowparken (+17) en campings (+16) sluiten in de plus af. Voor groepsaccommodaties zag 2020 er een stuk minder rooskleurig uit, de eindrekening gaat diep in de min (-34). Ook hotels (-13) en B&B’s (-10) kijken terug op een negatief financieel resultaat. 

CoronaDrenthe

De verwachtingen voor 2021 zijn wel iets positiever. Hoewel groepsaccommodaties, hotels en B&B ook in 2021 uitgaan van een negatieve eindafsluiting, denken ze wel dat deze score iets minder negatief uitpakt dan in 2020. Voor hotels en groepsaccommodaties is de situatie echt zorgelijk te noemen. Deze groep houdt rekening met faillissementen en ontslagen.

Slechte wintermaanden

1 op 3 ondernemers zag in de afsluitende maanden van 2020 nog wel positieve effecten, vooral eigenaars van bungalowparken en losse huisjes. Een deel van hen kreeg juist meer gasten/boekingen of ontving nieuwe doelgroepen. Overall gezien liepen de capaciteit en bezettingsgraad en in de wintermaanden verder terug. In de eerste maanden van 2021 meldde driekwart van de verblijfsrecreatieve bedrijven minder gasten dan in dezelfde periode van 2020. Ook in november en december zag een ruime meerderheid van deze bedrijven minder gasten dan in voorgaande vergelijkbare periodes. In de dagrecreatie is de situatie nog dramatischer; daar meldt ruim 80% van de bedrijven (veel) minder gasten.

De groepsaccommodaties hadden de laagste bezetting: tussen de 8 en 14% tussen november en februari. Bij de losse vakantiewoningen lag deze het hoogst, rond de 50%. De huisjesterreinen volgen daar kort achter met rond de 40% bezetting. De kampeerterreinen (die nog open zijn) waren gemiddeld voor zo’n 20% volgeboekt. Bij hotels liep de bezetting na september snel terug. September lag deze nog op 80%, in oktober 50% in tijdens de wintermaanden zakte dit tot onder de 20%. 

CoronaDrenthe

Meer last minutes voor voorjaarsvakantie

Komende week start de voorjaarsvakantie in het Noorden. Gasten waren de laatste weken afwachtend en boekten vaker last-minute. De eigenaren van bungalowparken en losse vakantiewoningen zien inmiddels dat de boekingen voor de voorjaars-, meivakantie en zomer weer toenemen. Astrid Crum: "In de voorjaarsvakantie zijn de huisjes goed bezet. Gasten kiezen graag voor een comfortabel verblijf met veel faciliteiten in de vakantiewoning en in een mooie rustige en groene omgeving”. Hoteliers en B&B eigenaren zien daarentegen nog maar weinig boekingen. Zij kunnen in deze tijd hun gasten maar weinig bieden. Attracties en musea zijn gesloten, evenementen gaan niet door en de winkels zijn eveneens dicht.

Hoopvol 2021 in

Ondernemers zijn hoopvol naar het toeristisch seizoen voor 2021 maar het blijven onzekere tijden. Volgens de ondernemers letten gasten extra op goede hygiëne maatregelen, rust en ruimte in en rondom het verblijf én flexibele annuleringsmogelijkheden. 

Wensen van gasten

  1. Goede hygiënemaatregelen en schoonmaak (52% )
  2. Rust en ruimte in en om verblijf (52% )
  3. Flexibele annuleringsvoorwaarden (46% )
  4. Fiets- en wandelmogelijkheden (38% )
  5. Privé sanitair (34% )
  6.  Groene, natuurrijke omgeving (31% )

Astrid Crum: "We zien dat Nederlanders er graag weer op uit willen trekken. We verwachten dat komend jaar veel Nederlanders hun vakantie in eigen land doorbrengen. Drenthe sluit dan goed aan bij de behoefte van Nederlanders aan rust, ruimte en natuur”. Een meerderheid van de ondernemers steunt nog steeds het overheidsbeleid (54%). Dit percentage blijft gedurende de crisis redelijk stabiel. Eerder lag de steun steeds rond 58%, nu is dat met 54% iets lager. 

Link: https://www.marketingdrenthe.nl/uploads/media/602ef280b175a/resultaten-8e-meting-monitor-impact-corona-md-blog.pdf?token=/uploads/media/602ef280b175a/resultaten-8e-meting-monitor-impact-corona-md-blog.pdf
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, corona, crisis, onderzoek, ondernemers, Drenthe

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...