Geplaatst op: 22-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector

Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector

In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. De impactscore - een graadmeter voor de zwaarte waarmee de coronasituatie drukt op de vrijetijdsondernemers - steeg van 32 in oktober naar 55 in januari. De negatieve gevolgen zijn bij 80% van ondernemers voelbaar (was 50% in oktober). Minder gasten (42% van de bedrijven), minder boekingen, (24%) volledige sluiting (22%). Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen waardoor Nederlanders minder op vakantie gaan.

De Monitor Impact Corona meet periodiek de impact van corona op toeristisch recreatieve ondernemers in Drenthe. De laatste meting liep van 28 januari tot en met 8 februari. Er deden 251 ondernemers aan mee.

Vooral hotels en groepsaccommodaties hard geraakt

Astrid Crum directeur Marketing Drenthe meldt dat vooral de groepsaccommodaties al het hele jaar hard worden geraakt door de maatregelen. Ze hadden grote omzetverliezen in 2020 en er komen nog steeds weinig boekingen binnen. Ook hoteliers maken zich grote financiële zorgen en kunnen mogelijk hun personeel niet behouden. Bungalowparken en eigenaren van losse vakantie woningen zagen in 2020 juist een flinke omzetstijging. Astrid Crum: "Een grote groep Nederlanders (her)ontdekten afgelopen jaar Drenthe als vakantiebestemming en komen graag dit jaar terug.”

Terugblik op 2020

De losse huisjeseigenaren hebben 2020 financieel heel goed kunnen afsluiten (+34). Ook bungalowparken (+17) en campings (+16) sluiten in de plus af. Voor groepsaccommodaties zag 2020 er een stuk minder rooskleurig uit, de eindrekening gaat diep in de min (-34). Ook hotels (-13) en B&B’s (-10) kijken terug op een negatief financieel resultaat. 

CoronaDrenthe

De verwachtingen voor 2021 zijn wel iets positiever. Hoewel groepsaccommodaties, hotels en B&B ook in 2021 uitgaan van een negatieve eindafsluiting, denken ze wel dat deze score iets minder negatief uitpakt dan in 2020. Voor hotels en groepsaccommodaties is de situatie echt zorgelijk te noemen. Deze groep houdt rekening met faillissementen en ontslagen.

Slechte wintermaanden

1 op 3 ondernemers zag in de afsluitende maanden van 2020 nog wel positieve effecten, vooral eigenaars van bungalowparken en losse huisjes. Een deel van hen kreeg juist meer gasten/boekingen of ontving nieuwe doelgroepen. Overall gezien liepen de capaciteit en bezettingsgraad en in de wintermaanden verder terug. In de eerste maanden van 2021 meldde driekwart van de verblijfsrecreatieve bedrijven minder gasten dan in dezelfde periode van 2020. Ook in november en december zag een ruime meerderheid van deze bedrijven minder gasten dan in voorgaande vergelijkbare periodes. In de dagrecreatie is de situatie nog dramatischer; daar meldt ruim 80% van de bedrijven (veel) minder gasten.

De groepsaccommodaties hadden de laagste bezetting: tussen de 8 en 14% tussen november en februari. Bij de losse vakantiewoningen lag deze het hoogst, rond de 50%. De huisjesterreinen volgen daar kort achter met rond de 40% bezetting. De kampeerterreinen (die nog open zijn) waren gemiddeld voor zo’n 20% volgeboekt. Bij hotels liep de bezetting na september snel terug. September lag deze nog op 80%, in oktober 50% in tijdens de wintermaanden zakte dit tot onder de 20%. 

CoronaDrenthe

Meer last minutes voor voorjaarsvakantie

Komende week start de voorjaarsvakantie in het Noorden. Gasten waren de laatste weken afwachtend en boekten vaker last-minute. De eigenaren van bungalowparken en losse vakantiewoningen zien inmiddels dat de boekingen voor de voorjaars-, meivakantie en zomer weer toenemen. Astrid Crum: "In de voorjaarsvakantie zijn de huisjes goed bezet. Gasten kiezen graag voor een comfortabel verblijf met veel faciliteiten in de vakantiewoning en in een mooie rustige en groene omgeving”. Hoteliers en B&B eigenaren zien daarentegen nog maar weinig boekingen. Zij kunnen in deze tijd hun gasten maar weinig bieden. Attracties en musea zijn gesloten, evenementen gaan niet door en de winkels zijn eveneens dicht.

Hoopvol 2021 in

Ondernemers zijn hoopvol naar het toeristisch seizoen voor 2021 maar het blijven onzekere tijden. Volgens de ondernemers letten gasten extra op goede hygiëne maatregelen, rust en ruimte in en rondom het verblijf én flexibele annuleringsmogelijkheden. 

Wensen van gasten

  1. Goede hygiënemaatregelen en schoonmaak (52% )
  2. Rust en ruimte in en om verblijf (52% )
  3. Flexibele annuleringsvoorwaarden (46% )
  4. Fiets- en wandelmogelijkheden (38% )
  5. Privé sanitair (34% )
  6.  Groene, natuurrijke omgeving (31% )

Astrid Crum: "We zien dat Nederlanders er graag weer op uit willen trekken. We verwachten dat komend jaar veel Nederlanders hun vakantie in eigen land doorbrengen. Drenthe sluit dan goed aan bij de behoefte van Nederlanders aan rust, ruimte en natuur”. Een meerderheid van de ondernemers steunt nog steeds het overheidsbeleid (54%). Dit percentage blijft gedurende de crisis redelijk stabiel. Eerder lag de steun steeds rond 58%, nu is dat met 54% iets lager. 

Link: https://www.marketingdrenthe.nl/uploads/media/602ef280b175a/resultaten-8e-meting-monitor-impact-corona-md-blog.pdf?token=/uploads/media/602ef280b175a/resultaten-8e-meting-monitor-impact-corona-md-blog.pdf
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, corona, crisis, onderzoek, ondernemers, Drenthe

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...