30.000 bezoekers voor online vakantiebeurzen van SVR
De eerste drie online vakantiebeurzen van de Stichting Vrije Recreatie hebben al 30.000 bezoekers getrokken. Normaal gesproken organiseert deze belangenbehartiger voor kleinschalige (boeren)campings in februari vier fysieke vakantiebeurzen. Ten gevolge van corona en de daarvoor geldende maatregelen kon daar dit jaar geen sprake van zijn, dus werd een online variant georganiseerd.
Tot en met 6 maart stellen campingeigenaren – in wekelijks wisselende samenstelling – zich middels een video aan de kampeerder voor. Geen grote professionele producties, maar zelf opgenomen en heel persoonlijk. De belangstelling daarvoor is boven alle verwachting. Er wordt ook al volop geboekt door de 125.000 donateurs.
Kleinschalig kamperen populair
SVR signaleert dat kleinschalig kamperen populair is in coronatijd. Rustige campings met veel ruimte, al dan niet met privé sanitair. "Opvallend is dat er al vroeg in het seizoen geboekt wordt. Vorig jaar waren veel campings volgeboekt en hadden mensen met hun nieuw aangekochte kampeermiddel moeite een plekje te vinden. Dat speelt misschien nu mee”, aldus Bas van Mill van de SVR.
Het succes van de kleinschalige campings laat zich makkelijk verklaren. "Recreanten zijn op zoek naar ruimte, buiten zijn en betaalbaar kamperen. Zeker in deze onzekere tijden. Niet massaal, wel persoonlijk. Voor zover bekend gaan de campings gewoon open. Sommige campings hebben geïnvesteerd in een meer permanente vorm van privé sanitair, omdat daar – ook buiten coronatijd – behoefte aan is bij kampeerders."